Zi de zi

ACIDUL FOLIC

Cunoscut si sub numele de acid folic, folacin sau acid pteroilglutamic (PGA), folatul este considerat hrana creierului si este necesar pentru producerea energiei si formarea globulelor rosii ale sangelui. Creste imunitatea ajutand la o buna formare si functionare a globulelor albe din sange. Pentru ca functioneaza ca o coenzima in sinteza ADN si ARN, este important pentru divizarea si inmultirea sanatoasa a celulelor. Este implicat in metabolismul proteinelor si este utilizat in prevenirea si in tratamentul anemiei prin deficit de acid folic. Acest nutrient poate ajuta in tratamentul depresiilor si anxietatii si poate fi eficient in tratamentul displaziei uterine si cervicale.
Acidul folic este un membru al familiei de vitamine B complex. Mai cunoscut si sub numele de vitamina M sau Bc. De asemenea este masurata in mcg (micrograme).
Folatul poate fi cel mai important nutrient in reglarea nivelului homocisteinei – un aminoacid care se formeaza natural in organism, ca rezultat al descompunerii altui aminoacid, metionina. In ultimii ani s-a descoperit ca nivelul ridicat de homocisteina este asociat cu o crestere a riscului de ateroscleroza (ingustare a arterelor din cauza acumularii de grasime). Normal, in organism, homocisteina este transformata in alt aminoacid nedaunator. Pentru ca aceasta transformare sa aiba loc cum trebuie, organismul are nevoie de un supliment adecvat de folat, precum de vitamina B6 si B12. Nivelul homocisteinei in globulele rosii este invers proportional cu nivelul acestor trei vitamine B importante -cu cat este mai mic nivelul acestor vitamine, cu atat este mai ridicat nivelul de homocisteina.
Pe la mijlocul anilor 1990, guvernul SUA a cerut ca produsele cu cereale sa fie imbogatite cu acid folic, in speranta ca se vor reduce defectele din nastere ale canalului neural, cum este spina bifida. De la inceperea programului, a urmat o scadere a numarului de morti din cauza infarctului. Cercetatorii atribuie aceasta scadere reducerii nivelului de serum homocisteina la nivelul intregii populatii. Cu toate acestea, unii cercetatori sunt ingrijorati ca un aport mai ridicat de acid folic poate ascunde carentele de vitamina B12. Daca sunteti ingrijorati de un nivel scazut de vitamina B12, consultati medicul curant inainte de a lua suplimente cu acid folic.

PRINCIPALELE BENEFICII ALE UTILIZARII DE ACID FOLIC INCLUD:

• Actioneaza ca analgezic.
• Ajuta la mentinerea unui aspect sanatos al pielii.
• Ajuta la prevenirea anemiei.
• Ajuta la protejarea impotriva parazitilor intestinali si a intoxicatiilor alimentare.
• Ajuta la sinteza proteinelor.
• Are efect preventiv impotriva aftelor.
• Conform unor studii s-a evidentiat ca o doza zilnica de 400 de micrograme de folat luata la inceputul sarcinii poate preveni majoritatea defectelor canalului neural, cum ar fi spina bifida si anencefalia.
• Creste imunitatea ajutand la o buna formare si functionare a globulelor albe din sange.
• Esential pentra formarea celulelor rosii din sange.
• Este de mare ajutor femeilopr insarcinate deoarece ajurta la reglarea formarii celulelor nervoase din celulele embrionului si ale fatului, vitale pentru dezvoltarea normala.
• Este implicat in metabolismul proteinelor si este utilizat in prevenirea si in tratamentul anemiei prin deficit de acid folic.
• Este important pentru divizarea si inmultirea sanatoasa a celulelor, pentru ca functioneaza ca o coenzima in sinteza ADN si ARN,
• Poate ajuta in tratamentul depresiilor si anxietatii si poate fi eficient in tratamentul displaziei uterine si cervicale.
• Poate fi cel mai important nutrient in reglarea nivelului homocisteinei, un aminoacid al carui nivel ridicat este asociat cu o crestere a riscului de ateroscleroza (ingustare a arterelor din cauza acumularii de grasime).
• Poate intarzia incaruntirea parului atunci cand este utilizat impreuna cu acidul pantotenic si cu PABA. Creste pofta de mincare, daca esti slabit.

• Poate preveni nasterea prematura. Pentru eficienta, regimul trebuie sa inceapa inainte de conceptie si sa continue cel putin pana la sfarsitul primelor trei luni de sarcina; daca femeia asteapta pana afla ca este insarcinata, poate fi prea tarziu, pentru ca evenimentele importante in dezvoltarea fetala au loc in primele sase saptamani de sarcina – inainte ca multe femei sa stie ca sunt insarcinate.

• Scade nivelul de homocisteina si reduce riscul de boli de inima. Ajuta la prevenirea defectelor congenitale. Imbunatateste lactatia.

CARE SUNT PRINCIPALELE SURSE DE FOLAT?

Urmatoarele alimente contin cantitati semnificative de folat:  faina de secara, anghinare, avocado, branza, caise, carnea de miel, carnea de porc, carnea de pui, carnea de vita, cerealele integrale, ciupercile, curmalele, dovleac, drojdia de bere, drojdie de Torula, faina bruna de secara, fasole, ficat, galbenus de ou, germenii de grau, graul integral, laptele, legume cu frunze de culoare verde inchis, lintea, mazarea, morcovi, orezul brun, orzul, pepene galben, portocalele, radacinoasele, somonul, sparanghelul, taratele, tonul, zarzavatul,

CARENTA SI BOLILE GENERATE DE LIPSA ACIDULUI FOLIC

Durerile si culoarea rosie a limbii sunt un semn al lipsei de folat. Alte posibile semne includ anemie (nutritionala macrocitara*), apatie, tulburari digestive, oboseala, incaruntire, tulburari de crestere, insomnie, respiratie grea, probleme de memorie, paranoia, slabiciune si defecte din nastere la unul dintre urmasi. Deficitul de folat poate fi provocat de un consum inadecvat de fructe proaspete si de legume; de consumul doar al legumelor preparate prin gatire sau la microunde (prepararea distruge folatul); de probleme de absorbtie.

MOD DE PREZENTARE SUB FORMA SUPLIMENTELOR

Doza normala pentru adulti este de 180-200 mcg, de doua ori mai mare pentru femeile gravide; 280 mcg pentru mamele care alapteaza, in primele sase luni si 260 mcg in urmatoarele sase luni. (Bebelusii sunt feriti in mod semnifieativ de defectele tubului neural, cum ar fi spina bifida, daca femeile iau o doza dubla fata de cea recomandata in mod obisnuit in momentul conceptiei si in primele luni de sarcina.)

In mod obisnuit suplimentele pe baza de acid folic se prezinta in/la concentratii cuprinse 400 mcg si 800 mcg/servire (comprimat/capsula/tableta).
Dozele mai mari, de genul 1 mg (adica 1000 mg) sunt disponibile in unele zone (cum este de exemplu cazul SUA) numai pe baza de prescriptie medicala.
Formulele obisnuite/standard de vitamina B complex furnizeaza in general 100 mcg /portie (comprimat/capsula) si mai rar 400 mcg.
Dozele zilnice cel mai des folosite sunt intre 400 mg si 5 mg. Folatul actioneaza cel mai bine in combinatie cu vitamina B12 si vitamina C. O alta posibilitate este de a lua, pur si simplu, multivitamine de calitate; acestea ar fi indicat sa contina cel putin 400 mcg de acid folic si alte substante nutritive.

TOXICITATE SI EFECTE ADVERSE

Pana in momentul de fata nu se cunosc cu exactitate care ar fi efectele toxice ale acidului folic, desi exista cazuri de persoane care au semnalat reactii alergice cutanate.
In cazul unor persoane care au luat 1-5 mg pe zi/(1000 mcg-5000 mcg de acid folic), o perioada scurta, au beneficiat de o revenire a mai multor tipuri de decolorari ale pielii. Daca va intalniti cu aceasta problema, merita sa vorbiti cu un medic orientat spre nutritie despre aceasta situatie.
Un alt aspect important de precizat aici ar fi ca o cantitate luata in exces de acid folic poate masca anemia creata de deficienta de vitamina B12.

CINE AR TREBUI SA ISI MAI ADMINISTREZE ACID FOLIC?

• Cei care isi administreaza doze marite de vitamina C ar trebui sa consemneze faptul ca un aport zilnic de peste 2 gr. de vitamina C creste excretia de acid folic si ca aceste persoane ar trebui, probabil, sa-si creasca aportul de acid folic.
• Daca v-ati imbolnavit sau luptati cu o boala, asigurati-va ca suplimentul de vitamine pe care il luati in aceasta situatie are o doza mare de acid folic. Cand acidul folic este deficitar, la fel sunt si anticorpii.
• In general femeile ar trebui sa isi administreze acid folic (in combinatie cu vitamina B6).
• Pentru cei care doresc sa previna atacul de cord este foarte important de mentionat ca o doza de numai 400 mcg de acid folic luata in combinatie 2-10 mg de vitamina B6 pot reduce riscul de atac de cord cu 40 la suta!!!
• Pentru femeile care incearca sa ramana insarcinate este important de mentionat ca 400 mcg de acid folic pe zi pot ajuta la ameliorarea fertilitatii la femei si la cresterea numarului de spermatozoizi la barbati.
• Persoanelor care consuma alcool in cantitati sporite (peste medie) li se recomanda sa creasca aportul de acid folic.

CUM INTERACTIONEAZA ACIDUL FOLIC CU DIFERITELE MEDICAMENTE?

• Absorbtia si biodisponibilitatea medicamentele impotriva cancerului poate scadea la multe persoane, reducandu-li-se eficienta.
• Aspirina poate diminua sau interfera cu absorbtia de acid folic.
Contraceptivele orale — pot diminua acidul folic sau interfera cu absorbtia; suplimentele de acid folic pot reduce probabilitatea/ severitatea efectelor secundare ale diferitelor medicamente.
Sulfamidele — luate mai mult de doua saptamani pot epuiza sau interfera cu absorbtia de acid folic.
• Trebuie consultat medicul atunci cand luati medicamente anticonvulsive/antiepileptice intrucat eficienta lor poate fi ori scazuta ori crescuta atunci cand sunt luate in acelasi timp cu acidul folic; consulta-ti medicul inainte de a lua suplimente.
Contraceptivele orale cresc nevoile de acid folic ale organismului.
• Alcoolul este un dusman al absorbtiei acidului folic.

Poate fi distrus daca este depozitat, in mod neprotejat, la temperatura camerei, perioade lungi de timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *