Zi de zi

CARE ESTE ROLUL COLINEI SI AL INOZITOLULUI?

Colina face partea din marea familie a vitaminelor B Complex. Colina este o moleculă cu rol de semnalizare celulară, precursor al acetilcolinei; care are rol în susţinerea integrităţii structurale a membranelor celulare.
Colina, prezentă în lecitină, constituie o componentă alimentară prezentă în fosfolipidele din ouă, carne, soia, alune.
Colina este un precursor eficient al neurotransmiţătorilor; este eliberată în creier, fiind un precursor implicat în producţia de acetilcolină şi joacă un rol esenţial în numeroase funcţii ale creierului. Ajuta la trimiterea impulsurilor nervoase , in special cele din creier , folosite in formarea de memorie. Face parte din categoria restransa a acelor substante care pot penetra bariera hemato-encefalica , pentru a merge direct spre celulele creierului si a contrubui la fabricarea unui produs chimic ce ajuta memoria. Ajuta de asemenea la tratarea pierderilor de memorie (prin intermediul unor doze mai ridicate / 1gr. spre 5 gr. zilnic), are de asemenea efect calmant, ajuta la tratarea bolii Alzheimer si de asemenea la eliminarea toxinelor si a drogurilor din corp concomitent cu protectia ficatului. Se pare ca are de asemenea un efect tip “emulsie” asupra colesterolului din corp impiedicandu-l sa se depuna pe vasele de sange. Deficienta colinei poate contribui la aparitia Alzheimerului si a cirozei precum si a unei degenerescente grase a ficatului (pentru cei care obisnuiesc sa consume bauturi alcoolice in doze mai mari) este recomandat un aport marit de colina pentru ajutarea acestui organ.
Principalele surse naturale de colina sunt: ficatul, drojdia, legumele cu frunze verzi, galbenusul si germenii de grau.
Legat de toxicitatea colinei pana in present nu exista date concludente legate de toxicitatea acesteia; in unele situatii administrarea unor doze mari de colina pentru o perioada indelungata a condus catre deficiente ale vitaminei B6.
Principalele beneficii ale utilizarii colinei includ:
Mareste capacitatea de memorare/ ajuta la tratarea pierderilor de memorie;
• Optimizeaza activitatea neurotransmitatorilor;
Mareste capacitatea de concentrare;
Efect calmant;
• Foarte eficient in cazul bolii Alzheimer;
Impiedica depunerea colesterolului pe vasele de sange;
Nu este pana prezent stabilita doza zilnica necesara pentru un adult dar la modul se considera ca nevoile ar fi undeva intre 500-1000 mg zilnic. Multe din suplimentele de tip B-Complex de pe piata contin aproximativ 50 mg de colina.
Ar mai fi de spus despre colina ca actioneaza excelent impreuna cu inozitolul in multe situatii pentru tratarea grasimilor si ale colesterolului.

•Unul din rolurile importante ale barierei hemato-encefalice este acela de a proteja creierul de variatiile din dieta de zi cu zi.

INOZITOLUL

Este un membru al complexului de vitamine B. In combinatie cu colina despre care am vorbit putin mai sus formeza lecitina.
Inositolul este o formă de zahăr care acţionează diferit de glucoză, datorită structurii chimice.
Inositolul este utilizat de organism pentru a forma membranele celulare, asistă transmisia nervoasă si ajută în transportul lipidelor.
Inositolul susţine activitatea enzimatică, menţine nivelele de colesterol şi estrogen în limite normale, optimizează funcţiile creierului, vederea şi funcţionarea tractului digestiv.
Dintre alimentele care conţin inositol mentionam cerealele , portocalele, ficatul, drojdia de bere, pepenele galben, grapefruit-ul, alunele, varza , germenii de grau , stafidele. De asemenea este introdus în unele băuturi energizante.
Principalele beneficii ale aportului de inositol includ:
• Sustine activitatea sistemului nervos;
• Accelereaza pierderea in greutate;
Combate iritabilitatea si schimbarile de dispozitie;
• Mentine nivelele de colesterol in limite normale;
• Produce un efect calmant;
• Este important in mentinerea celulelor creierului;
• Este vital la mentinerea si creseterea parului;
• Impiedica ingrosarea arterelor;
• Are un rol cheie in sinteza lecitinei;
• Este important in metabolismul grasimilor si al colestterolului;
• Contribuie la prevenirea eczemelor – aceasta fiind dealtfel si principala boala semnalata la nivelul corpului de deficitul de inositol;
Este disponibil intr-o cantitate ceva mai redusa in orice capsula/comprimat de lecitina. De asemenea majoritatea formulelor de tipul B Complex de pe piata contin aproximativ 50-100 mg de inositol/comprimat(portie) , in timp ce doza zilnica a unui adult ar fi de 250-500 mg de inozitol.
Legat de toxicitatea inozitolului nu se cunosc date elocvente pana in acest moment.
Cercetarile au aratat ca dozele mari de inozitol ajuta la tratamentul depresiilor, precum si al afectiunilor de tip anxios sau obsesiv compulsiv.
Persoanele care consuma multa cafea au nevoie de cantitati sporite de inozitol. De asemenea inozitolul luat impreuna cu colina potenteaza efectele vitaminei E. Este de preferat a fi luat impreuna cu colina , precum si cu alte elemente din complexul B.
Administrarea diferitor medicamente , dar si a litiului contribuie la scaderea rezervelor de inositol de la nivelul creierului, precum si la eficacitatea acestora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *