Zi de zi

CELE MAI BUNE SUPLIMENTE PENTRU CREIER

Exista foarte multe suplimente pentru creier. Exista de asemenea foarte multe combinatii de suplimente care pot fi folosite in functie de scopul dorit: unele se vor dovedi foarte eficiente impotriva stress-ului, unele pentru imbunatatirea dispozitiei si motivatiei, altele sunt solutiile cele mai bune pentru memorie,etc. Desigur combinatii si asocieri se pot face in multe feluri , cu toate acestea trei din toate aceste suplimente credem ca sunt cele mai importante si ca ele nu ar trebui sa lipserasca din dieta zilnica a unei persoane.

VITAMINA D —- Este cunoscuta si sub denumirea de vitamina soarelui, datorita faptului ca ajuta la dezvoltarea sistemului osos si pentru ca stimuleaza sistemul imunitar. Este o vitamina esentiala, pentru sanatatea creierului, a starii de spirit, memoriei si pentru mentinerea unei greutati echilibrate. Nivelele mai scazute ale vitaminei D au fost asociate cu depresia, autismul, psihoza, boala Alzheimer, scleroza multipla, bolile de inima, diabetul, cancerul si obezitatea. Desi clasificata si cunoscuta oficial ca vitamina D – aceasta este de fapt un hormon steroidian vital pentru sanatatea noastra. Un alt aspect important legat de vitamin D, este acela ca atunci cand ai prea putina vitamin D, iti este foame tot timpul indiferent cat mananci. Aceasta se explica prin faptul ca nivelele scazute de vitamina D dezechilibreaza eficacitatea leptinei – hormonul poftei de mancare si care iti transmite senzatia de satietate. De asemenea la foarte multe personae nivelele scazute de vitamin D au fost asociate cu un surplus de greutate corporala. Vitamina D este foarte importanta pentru functionarea creierului (receptorii acestuia gasindu-se peste tot la nivelul acestuia). Vitamina D joaca un rol esential in multe din cele mai elementare functii de tip cognitiv (memorarea , invatarea si formarea amintirilor).
Vitamina D joaca un rol decisiv in functionarea optima a creierului. Descoperiri recente au aratat ca D3-ul (forma activa a vitaminei D) stimuleaza curatarea creierului de beta-amiloid (o proteina atipica despre care se crede ca ar fi responsabila de aparitia Alzheimerului).
Vitamina D activeaza receptorii neuronilor din zonele responsabile de reglarea comportamentului si protejeaza creierul actionand asupra capacitatii sale antioxidante si antiinflamatorii.
Cu cat ai valori mai reduse de vitamina D cu atat esti mai predispus sa te simti mai degraba trist decat fericit. Valorile scazute ale acestei vitamine au fost asociate cu o mai mare incidenta a depresiei. Suplimementarea cu Vitamina D poate astfel contribui la imbunatatirea semnificatica a starii de spirit.
Dozare: doza standard recomandata in prezent este de 400 UI. Foarte multi spercialisti considera insa ca aceasta doza este mult, foarte mult sub nevoile curente ale celor mai multi indivizi. Se considera ca o doza de 2000 UI zilnica este una mult mai apropiata de nevoile obisnuite ale indivizilor. Trebuie sa mentionam ca indiferent de doza administrata , absorbtia vitaminei D este puternic influentata daca ai o greutate mai mare sau nu.

MULTIVITAMINELE—- Se poate vorbi foarte mult desprte importanta multivitaminelor. La nivel general peste 50% din populatie nu consuma din diverse motive minimul de 5 portii de fructe si legume necesar asigurarii aportului nutritiv necesar zilnic. Din acest motiv admninistrarea zilnica a unui complex de vitamine si minerale ar trebui sa fie o prioritate pentru ff multe persoane.
Aportul regulat de vitamine si multiminerale previne aparitia bolilor cornice. Se pare ca inclusiv ADN-ul celor care isi asigura in mod regulat un aport decent de vitamine si minerale este inflluentat de acest consum/aport si tinde in final sa aiba un aspect mult mai tanar fata de cel al persoanelor care nu consuma in mod usual acest tip de supliment.
Consumul regulat de suplimente de tipul multivitaminelor contribuie in mod decisiv la reducerea starilor de stres, imbunatatirea starii generale si in timp influenteaza starea generala de sanatate la nivel mintal!!! Unele studii foarte detaliate au evidentiat din partea participantilor ca unii aveau mai multa energie si mai mult tonus la nivel mental, erau mai putin stresati, simteau mai putina oboseala (tot la nivel mental), aveau o dispozitie mult imbunatatita fata de perioada dinaintea inceperii administrarii, prezentau performante cognitive mult imbunatatite si se simteau chiar mai fericiti.
Studii similare care au urmarit copiii in diverse exercitii de urmarire a atentiei au evidentiat rezultate mult imbunatatite ale acesteia la copii care au beneficiat de suplimente de multivitamine. Concluzia a fost ca acestea au potentialul de a imbunatati functionarea creierului la copii sanatosi.
Un bun supliment de vitamin si mineral ear trebui in principiu sa contina:
Vitaminele: A, B, C, D, E si K.
Mineralele ( Zn, Cu, Mg, Se, Crom, Mangan, Calciu).
Substantele nutritive pentru creier ( Ala, Alc, PS+). Ex.: NV+

ULEIUL DE PESTE SI OMEGA 3 – Acizii grasi omega 3 sunt esentiali pentru pentru o stare optima de functionare a corpului si a creierului.
Conform cercetatorilor de la Harvard Busines School – un nivel redus de de acizi grasi omega 3 care alminteri ar putea fi foarte usor rezolvat / suplinit reprezinta una din principalele cauze de deces care ar putea fi prevenita ff usor si care este asociata cu bolile de inima, atacurile de tip vascular cerebral, depresia, comportamentul suicidar, ADHD-ul, dementa si obezitatea. Alte dovezi stiintifice au aratat ca nivelele reduse de acizi grasi omega-3 joaca un rol important in abuzul de substante. Ca si in cazul vitaminei D, a magneziului si a multivitaminelor si exceptand persoanele care s-au concentrate in mod special pe consumul de peste si/sau ulei de peste – au niveluri foarte reduse de acizi grasi omega 3. Acoperirea acestei deficiente se rezolva foarte simplu fie prin consumul regulat de peste, fie (pentru cei carora nu le place acest lucru) prin administrea de suplimente de calitate pe baza de ulei de peste. Persoanele cu nivele mici de acizi grasi sunt foarte predispuse la probleme de ordin fizic si emotional.
Cresterea aportului de acizi grasi omega 3 este unul din cele mai bune lucruri pe care le poate face o persoana pentru stimularea functiilor creierului, a starii de spirit si pentru echilibrarea greutatii. Cei mai importanti si studiati acizi grasi omega 3 sunt EPA (acidul eicosapentanoic) si DHA (acidul docosahexanoic). DHA compune o mare parte a materiei cerebrale cenusii.Grasimea din creierul nostru formeaza membrane celulare si joaca un rol vital in formarea celulelor noastre. Neuronii sunt de asemenea bogati in acizi grasi omega-3. EPA imbunatateste circulatia sanguina, ceea ce duce la o intensificare generala a activitatii cerebrale.
Sporirea aportului de acizi omega 3 s-a dovedit a reduce apetitul, poftele si grasimea corporala.
Obiceiul de a consuma ulei de peste regulat combinat cu practicarea unei activitati fizice de tip moderat (genul unor plimbari de 3-4 ori pe saptamana) a dus la scaderi ale grasimii corporale chiar si intr-un timp de 12 saptamani. Aici trebuie sa mai mentionam ca un consum de ulei de peste fara a face miscare pe de o parte sau miscarea fara consum de ulei de peste pe de alta nu au determinat / generat nici o tendinta de diminuare a grasimii corporale.
Dietele bogate in acizi grasi omega-3 ajuta la promovarea unei sanatati emotionale echilibrate si a unei stari de spirit pozitive la varste inaintate – explicatia fiind ca DHA-ul este o componenta importanta a sinapselor cerebrale.
De asemenea se pare ca exista o conexiune intre consumul de ulei de peste bogat in acizi grasi omega 3 si functionarea cognitiva in mod special la persoanele varstnice sanatoase care printr-un consum sistematic de ulei de peste si-au imbunatatit memoria si/sau si-au pastrat memoria foarte buna reducandu-si de asemenea semnificativ riscul de dementa.
Acizii grasi de tip omega 3 sunt benefici la orice varsta pentru obtinerea performantelor cognitive dorite. Se pare ca persoanele de varsta mijlocie care au un nivel mai ridicat de DHA pot obtine rezultate superioare la diverse teste de tipul (rationament nonverbal, flexibilitate mentala, memorie functionala si vocabularul). Un studiu derulat pe 15 ani si avand ca subiecti adolescenti suedezi a evidentiat ca: cei care au consumat peşte o data pe saptamana au obtinut rezultate superioare la testele de inteligenta fata de adolescentii care nu consumau in general peşte deloc.
Alte beneficii importante ale consumului de acizi grasi omega 3: intensificarea atentie la persoane cu ADD, diminuarea stresului , scaderea riscului de psihoza. In urma folosirii suplimentelor de calitate superioara foarte multi fosti sportivi (jucatori de fotbal American sau din sporturi de contact) au ajuns sa isi reduca doza sau sa renunte complet la medicamentele de tip analgezic pe care le consumau.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *