MEMORIE

VITAMINELE DIN COMPLEXUL B

vitamine b

Ce este complexul de vitamine B?

Complexul de vitamine B este termenul pentru grupul celor 8 vitamine esențiale solubile în apă cunoscute (cealaltă este vitamina C). 
Fiecare vitamina B este unica, dar sunt strâns corelate intre ele într-o gamă largă de reacții celulare critice, incluzând funcțiile creierului și sistemul nervos, sinteza și repararea ADN / ARN, metabolismul și producția de energie, formarea celulelor sanguine, creșterea și dezvoltarea celulară. 

Stresul – inclusiv o dietă nesănătoasă, fumatul, băutul, munca în schimburi, boala sau călătoria – și alți factori precum vârsta, sarcina, afecțiunile medicale și medicamentele eliberate pe bază de rețetă,  poate duce la un necesar crescut de vitamine B în organism. În astfel de cazuri, administrarea unui supliment de vitamina B – complex poate fi o idee bună.

Care este rolul complexului de vitamine B în organism?

Rolul vitaminelor din complexul B este indispensabil în organismul uman. De la producerea de energie și până transmiterea de impulsuri nervoase de la și către creier, ajută la formarea de celule roșii în sânge, acest complex de vitamine au efect sinergic împreună, decât luate separat.

Ce conține complexul de vitamine B?

Vitamine considerate din complexul B sunt o gamă largă, totuși de cele mai multe ori în suplimente sunt date cele 8 pe care le prezentăm mai jos.

B1 numită și Tiamina 

Este solubilă în apă, iar tot ce este în exces se elimină din organism prin urină. Necesarul de B1 crește în perioadele de stres și în intervențiile chirurgicale. Cunoscută ca vitamina moralului, având efect de calmare a sistemului nervos.

La ce ajută vitamina B1:

  • Ajută la metabolizarea alimentelor în energie, în special a carbohidraților;
  • Susține funcția normală a sistemului nervos, a inimii și a mușchilor;
  • Este bună pentru rău de mișcare pe mașină, avion sau mare.
  • Întărește sistemul imunitar, este utilă în tratamentul pentru zona zoster;

B2 – Riboflavina sau vitamina G

Este  o vitamina solubilă în apă și ușor absorbabilă, dar se distruge ușor la lumină. Mai multe informații despre vitamina B2, găsiți aici.

La ce ajută vitamina B2:

  • Ajută la atenuarea migrenelor (dureri de cap).
  • Crește sistemul imunitar, luptând împotriva inflamațiilor gurii, buzelor și a limbii.
  • Alină oboseala ochilor și previne cataracta.
  • Ajută la metabolizarea carbohidraților, grăsimilor și proteinelor.

B3 – Niacină, niacinamidă, nicotinamidă, acid nicotinic

Este solubilă în apă și poate fi produsă de organism cu ajutorul triptofanului. Vitamina B3 este esențială pentru formarea hormonilor sexuali (testosteron, estrogen, progesteron), insulina, tiroxina și cortizonul.

La ce ajută vitamina B3:

  • Ajută la metabolizarea grăsimilor, reduce colesterolul și trigliceridele.
  • Crește producția de energie celulară, prin digestia completă a alimentelor.
  • Ajută la producerea și repararea ADN-ului
  • Reduce simptomele de vertij în boala Meniere.

B5 – Acid Pantotenic, pantenol, pantotenat de calciu

Vitamina B5 se află în aproape fiecare grup de alimente („pantotenic” provine din cuvântul grecesc „pantothen”, care înseamnă„ de pretutindeni ”). Este o vitamină solubilă în apă, ajută la creșterea și dezvoltarea normală a sistemului nervos și poate fi sintetizată de corp în intestinul subțire.

La ce ajută vitamina B5:

  • Ajută la metabolizarea carbohidraților și grăsimii în energie.
  • Reduce efectele adverse și toxice ale unor antibiotice.
  • Ajută la funcționarea sistemului imunitar, prin formarea de anticorpi.
  • Previne oboseala

B6 – Piridoxină

Este și ea solubilă în apă și se elimină din organism în termen de 8 ore de la ingestie. Vitamina B6 poate fi sintetizată de organism printr-un consum constant de legume suplimentate cu fibre insolubile.

La ce ajută vitamina B6:

  • Esențială pentru metabolizarea aminoacizilor
  • Vitală pentru dezvoltarea creierului.
  • Reduce greața matinală 
  • reduce crampele musculare nocturne și senzația de amorțeală a mâinilor.

B7 – Biotină, coenzima R sau vitamina H

Este o vitamină ce conține sulf și este solubilă în apă. Este necesară pentru sinteza de acid ascorbic și este direct implicată în frumusețea pielii, părului, unghiilor. Aici găsești mai multe detalii.

La ce ajută vitamina B7:

  • Cunoscută ca „vitamina de frumusețe” pentru susținerea părului, pielii și unghiilor sănătoase.
  • Previne chelirea și albirea părului.
  • Ajută la tratarea eczemelor și a dermatitei.
  • Esențială pentru metabolizarea proteinelor, carbohidraților 

B9 – Folat, folacină sau acid folic

Este cunoscută și ca vitamina M, este solubilă în apă și ajută la sinteza proteinelor. 

La ce ajută vitamina B9:

  • Previne defectele sistemului nervos la fetus 
  • Esențial pentru formarea de celule roșii și albe din sânge, previne anemia.
  • Protejează împotriva paraziților intestinali și a intoxicației alimentare.
  • Menține elasticitatea pielii și poate întârzia albirea părului alături de B5 și PABA.

B12 – Cobalamină, ciancobalamină

Cunoscută ca vitamina roșie, este singura vitamină care conține elemente minerale esențiale, este solubilă în apă și suficienta în cantități mici (micrograme).

La ce ajută vitamina B 12:

  • Protejează creierul de deteriorarea ce apare odată vârsta.
  • Ajută în tratarea depresiei, aduce echilibru.
  • Îmbunătățește memoria și concentrarea 
  • Utilă în prevenirea osteoporozei și ajută la întărirea oaselor.

Vitaminele B sunt implicate în peste 100 de reacții celulare în tot corpul; numeroase procese din organism nu vor funcționa corect fără nivele adecvate de vitamine B.

Când se ia complexul de vitamina B?

Cel mai bun moment pentru a lua vitaminele depinde de tipul pe care îl luați – dar pentru orice vitamină, administrarea acesteia în același timp în fiecare zi va forma un obicei sănătos.
Vitaminele B trebuie administrate dimineața, cu 30 de minute înainte de masă sau la 2 ore după masă. Este necesară alegerea unui singur supliment de vitamine B sau de multivitamine pentru a asigura un echilibru sănătos. Deoarece orice exces este excretat imediat, este puțin probabil să consumați prea mult din orice vitamina B doar prin dietă sau prin administrarea unui supliment B-complex conform instrucțiunilor. Dacă luați mai multe suplimente diferite, totuși, veți dori să monitorizați aportul total de vitamine din complexul B pentru a evita să obțineți mai mult decât aveți nevoie.

Un comentariu la „VITAMINELE DIN COMPLEXUL B

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *