Zi de zi

Fă Sport Pentru un Creier și o Inimă Sănătoasă

De ani buni auzim ca majoritatea obiceiurilor care îți susțin creierul sănătos, îți susțin de asemenea și inima sănătoasă.  Acum, Centrul Medical al Universității din Boston este foarte aproape de a dovedi acest lucru.
Într-unul din primele studii de acest tip, adulții mai în vârstă ce au avut un scor bun la testele cardio de fitness au avut de asemenea și o performanță mai ridicată la testele de memorie (decât cei cu un scor scăzut).
În plus, cu cât adulții mai în vârstă erau mai în formă, cu atât creierele acestora au rămas active în timpul testelor axate pe capacitatea de învățare.
Adulții tineri și sănătoși au fost studiați (18-31 de ani) odată cu cei vârstnici (55-74 de ani) fiind supusi unei varietăți de teste de fitness ce au implicat mersul și alergatul pe bandă. În același timp, cercetătorii le-au evaluat capacitatea cardiorespiratorie măsurându-le nivelele de oxigen și dioxid de carbon.
După exercițiile fizice, participanții studiului au fost supuși unor investigații RMN care au adunat imagini cu creierele lor în timp ce aceștia învățau sau își aminteau nume ce erau asociate cu fotografii ale unor fețe necunoscute.
Cercetătorii au descoperit faptul că adulții în vârstă, în comparație cu cei tineri, au avut o dificultate mai ridicată în a învăța sau a-și aminti numele corect asociat fiecărei fețe. Diferențele de vârstă în activitatea cerebrală au fost observate atunci când cei mai bătrâni au arătat o scădere vizibilă a activității cerebrale în unele regiuni.
Cu toate acestea, nivelul la care vârstnicii au manifestat schimbări raportate la vârstă, ale capacității de memorie și ale activității cerebrale, a depins foarte mult și de capacitatea cardiorespiratorie a acestora.

ADULTII IN FORMA POT AVEA UN CREIER MAI PUTERNIC DECAT TINERII SANATOSI

Adulții cu o capacitate sportivă ridicată din cadrul acestor studii au manifestat de asemenea o memorie mai bună și o activitate cerebrală sporită în combarație cu colegii lor mai tineri a căror condiție fizică a fost mai proastă. Creșterea activității cerebrale la adulții în formă a fost observată în regiuni ale creierului ce arată declinul generat de îmbătrânire, sugerând faptul că exerciții fizice regulate pot contribui la întreținerea minții.
Seniorii în formă au avut și o activitate cerebrală crescută în unele regiuni față de tineri, sugerând faptul că starea fizică și capacitatea cerebrală sunt interconectate, aprobă Scott Hayes, doctor și asistent universitar de psihiatrie în cadrul Universității și Școlii de Medicină Boston.
„În primul rând, capacitatea cardiovasculară este un factor modificabil al sănătății, ce poate fi îmbunătățit prin implicarea regulată în activități fizice susținute, de la moderate până la viguroase, cum ar fi mersul, alergatul, înotul sau dansatul,” afirmă Doctor Hayes.
„Așadar, să începi un program de fitness, indiferent de vârstă, nu doar că poate contribui la factorii sănătății fizice, mult mai evidenți, ci poate contribui de asemenea la o memorie mai bună și la o activitate cerebrală ridicată,” adaugă el.

NU ESTI NICIODATA PREA BATRAN PENTRU A-TI SALVA CREIERUL

Exista personalitati care afirmă acest lucru de ani buni. UNul dintre acestia – impatimit al sportului ne avertizează, ”Cu toate că menținerea unui nivel crescut al fitness-ului prin exerciții fizice constante nu va elimina în totalitate sau vindeca simptomele datorate îmbătrânirii sau Alzheimerului, ar putea să încetinească procesul de declin mental asociat cu acestea.”
Dincolo de un flux sanguin sporit către creier și inimă în timpul exercițiilor, este nevoie de cercetări suplimentare pentru a studia și determina mecanismul specific prin care condiția fizică îmbunătățește structura și funcțiile cerebrale. „Trebuie de asemenea să clarificăm impactul unor programe de antrenament specifice (ridicatul greutăților comparativ cu mersul, de exemplu), dar și frecvența și intensitatea optimă a acestora,” spune acelasi profesor.
De asemenea el propune si un program tip fitness saptamanal:
3 zile pe săptămână, mers grăbit timp de 60 de minute;
• 2 zile pe săptămână, ridicatul greutăților pentru toate grupele musculare majore;
• de 3 ori pe săptămână, joacă tenis de masă intens;
Pe lângă sportul regulat, multe mâncăruri și suplimente alimentare diferite sunt asocitate cu menținerea sănătății mentale odată cu vârsta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *