NeurotransmițătoriSOMNSTRESSZi de zi

GABA

GABA este un calmant pentru creier

GABA este un calmant pentru creier

Ești stors de energie, epuizat, nervos, irascibil, nu ai chef de nimic, te deranjează orice și oricine îți iese în cale? Dacă și tu ești în situația aceasta, atunci ai nevoie de a-ți echilibra nivelul neurotransmițătorilor din corp, altfel spus de un calmant pentru creier, numit GABA.

Ce este GABA?

GABA sau Acidul gamma-aminobutiric este un neurotransmițător inhibitor, ce ajută la calmarea neuronilor hiperactivi sau la oprirea mișcării lor haotice. Neuronii, cunoscuți și sub denumirea de celule nervoase, joacă un rol important, servind ca mesageri între corpul și creier. Altfel spus, GABA vă ajută să vă relaxați, să vă echilibrați starea de spirit și să adormiți ușor. GABA este, de asemenea, neurotransmițătorul din creier responsabil pentru ameliorarea senzațiilor de durere.

 

GABA Beneficii

Funcțiile acestui neurotransmiţător sunt de a scădea activitatea neuronilor și de a inhiba celulele nervoase când sunt suprasolicitate. Gaba poate calma organismul la fel ca tranchilizantele, fără să creeze dependență. 

Claritate în gândire

Gaba te ajută să gândești limpede și să acționezi ordonat. Un studiu făcut în 2015 pe 30 de voluntari sănătoși a arătat că acele persoane care au consumat 800 mg de suplimente GABA pe zi și-au îmbunătățit gândirea, stabilind priorități și planificând acțiuni cu rezultate mult mai bune.

 

 

GABA reglează ciclul de somn și combate insomnia

De zeci de ani, benzodiazepinele și gaboxadolul au fost prescrise pentru tratamentul insomniei. GABA are efect similar acestor medicamente. Într-un studiu făcut în 2018, participanții care au consumat 300 mg de GABA cu o oră înainte de a merge la culcare, au adormit mai repede față de cei care au luat placebo. Deasemeni s-a constatat și îmbunătățirea calității somnului, ceea ce influențează pozitiv activitatea zilnică.

Reducerea stresului asociat muncii intelectuale

Un studiu din 2012 a demonstrat acest lucru. Persoanele participante, consumând 100 mg de GABA pe zi, și-au îmbunătățit timpul de rezolvare a task-urilor cu care au fost însărcinați.

În epilepsie

Studiile farmacologice sugerează că GABA are un rol în prevenirea convulsiilor prin blocarea receptorilor GABAA. Astfel GABA poate fi folosit în tratarea acestei afecțiuni. Adresați-vă medicului pentru beneficia de doza optimă de GABA ca tratament.

În depresie și anxietate

În depresie și anxietate nivelele de GABA din creier sunt reduse. Prin administrarea de suplimente GABA, studiile indică creșterea sentimentelor de relaxare și calmare a celor care au consumat, față de cei care au luat placebo.

Susține creșterea masei musculare

GABA poate ajuta la creșterea masei musculare. Persoane care au practicat sport și au consumat suplimente proteice (din zer) alături de GABA, au constatat creșterea masei musculare și recuperare rapidă după antrenamente, față de perioada când nu consumau GABA.

Boli mentale

Deficitele de GABA ca și de alți neurotransmițători sunt asociate cu deficiențe cognitive. La fel este și în cazul unor boli mentale (schizofrenie, autism). Însă trebuie menționat faptul că GABA nu funcționează singur și un dezechilibru al acestui neurotransmițător poate fi afectat și / sau afectează alți neurotransmițători și receptori. Un tratament pentru astfel de cazuri este recomandat doar de medicul specialist.

Surse alimentare de GABA

Cele mai bune surse de GABA sunt produsele fermentate (iaurt, kefir, tempeh) în care prezente bacterii specifice acidului lactic. Însă multe alte alimente pot fi consumate, iar prin digestia lor în intestinul subțire se poate produce GABA. În plus, aceste alimente aduc și alți nutrienți necesari organismului precum vitamine, minerale, fibre, antioxidanți.

Conform unui studiu publicat în Nutrients în 2018, alimentele bogate în GABA, ori care cresc nivelul de GABA în corp sunt:

  • Cruciferele (broccoli, varza, conopidă);
  • Fasole adzuki și soia
  • Ciuperc
  • Spanac
  • Roșii
  • Hrișca și semințele încolțite de cereale
  • Mazăre și năut
  • Cartofi dulci și orez brun

 

 

Din alimente se pot obține aproximativ  între 1-40 mg de GABA la 100 g alimente, cele mai ridicate cantități fiind furnizate de germenii de orez brun, sau alte semințe  încolțite și spanac, conform unei publicații Preventive Nutrition and Food Science. De exemplu, ciocolata furnizează 28 mg de GABA (ciocolata neagră cu peste 75% cacao).

Este posibil ca GABA din suplimente să nu poată trece bariera sânge către creier (barieră ce îți protejează creierul de substanțele nocive). Astfel prin alimente este posibil să puteți crește concentrațiile de GABA prin intestin, denumit uneori și al doilea creier.

Se pare că anumite bacterii probiotice  găsite în intestin, precum  Lactobacillus și Bifidobacterium, produc GABA, ceea ce poate crește concentrația neurotransmițătorului în lichidul cefalorahidian, și împlicit în corp.

GABA mod de administrare

GABA se găsește sub diferite forme capsule, pudră sau în unele băuturi sportive, batoane, gume de mestecat, dulciuri și altele. În alimentele procesate se folosește o formă de bacterii lactice fermentate.

Există fomule de suplimente GABA care conțin și alte substanțe cu efect similar, de exemplu melatonină, pentru a induce somnul.

O doză recomandată nu este stabilită ci se stabilește de comun acord cu specialistul, în funcție de problema pe care doriți să o rezolvați cu ajutorul suplimentelor GABA.

GABA efecte secundare

Prea mult GABA poate provoca anxietate mărită, dificultăți de respirație, amorțeală în jurul gurii, și furnicături la extremități.

Atenție! GABA poate provoca somnolență, de aceea nu este recomandat a se conduce mașini ori utilaje, după ce ați consumat GABA.

Interacțiunea cu medicamentele

GABA poate interacționa cu unele din medicamentele prescrise pentru tratarea afecțiunilor în care este recomandată în special medicamentele cu efect de calmare, mărindu-le efectul.

Concluzie!

GABA naturală este un mesager neuronal foarte important pentru organismul nostru, alături de alți neurotransmițători, asigurând echilibrul. Însă ca și suplimente GABA nu este suficient studiat.

Cercetările arată că poate fi o opțiune pentru reducerea stresului și a anxietății, un remediu împotriva insomniilor, însă sunt necesare mai multe dovezi pentru a înțelege mai bine beneficiile aduse de suplimentele GABA.

Recomandat este să consultați un medic înainte de a folosi suplimentele GABA ca și posibil tratament, indiferent de afecținea de care suferiți.

 

 

Surse

  1. https://www.livestrong.com/article/478780-a-list-of-foods-with-the-highest-gaba/
  2. https://www.researchgate.net/figure/An-overview-of-the-g-aminobutyric-acid-GABA-signaling-system-The-schematic-diagram_fig1_319206455
  3. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-50442021000200067
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/326847#supplement-benefits
  5. https://www.healthline.com/health/gamma-aminobutyric-acid#effectiveness
  6. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-gaba#2

 

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *