ANTIOXIDANȚIIMUNITATE

QUERCETINA

Quercitina unul din flavonoizi

Quercetina unul din flavonoizi, face parte din aceste substanțe puternic antioxidante ce se obțin din plante și au efecte antiinflamatoare care protejează organismul de acțiunea distrugătoare a radicalilor liberi și de intoxicarea cu metale grele. Sunt cea mai mare categorie de compuși din plante numiți și polifenoli. Se cunosc peste 4000 de flavonoizi printre care amintim resveratrolul, catechinele, anthocyanidinele.

Quercetina unul din flavonoizi

Ce este Quercetina?

Quercetina este un flavonoid, parte dintr-un grup de substanţe bioactive din plante cu numeroase beneficii pentru sănătatea umană. Fitonutrienţii au fost utilizaţi în medicina chineză şi ayurvedică pentru efectele benefice precum sănătatea pielii, funcţionarea creierului, glicemia, tensiunea arterială. Quercetina este un antioxidant care neutralizeaza radicalii liberi produși în corp (ce afectează membrana celulelor și deteriorează ADN-ul. Are proprietăți aniinflamatorii și antihistaminice.

Surse naturale de quercetină

Quercetina unul din flavonoizi

Cel mai bun mod de a obține o gamă largă de fitonutrienți benefici este prin consumul unei diete echilibrate, cu o mulțime de fructe și legume. Se găsește în special în fructele de culoare închisă (fructe de pădure, cireșe, struguri), în mere, ceapă, ceai negru și vin roșu, broccoli, varză, hrișcă, roșii, ginkgo biloba, citrice și în multe verdețuri cu frunze, ori sunătoare.

 

Quercetina beneficii pentru sănătate

  • Antialergică, quercetina împiedică formarea histaminei- o substanță inflamatoare care declanșează un răspuns imunitar precum strănutul. Poate ajuta la tratarea bronșitelor și astmului.
  • Reduce tensiunea arterială și îmbunătățește fluxul sanguin. O dietă bogată în fructe și legume (flavonoizi) reduce riscul bolilor cardiovasculare și al accidentelor vasculare cerebrale.
  • Antioxidantă, protejând organismul de efectul radicalilor liberi, care cresc riscul de îmbolnăvire și îmbătrânire prematură. Este un antioxidant mai puternic decât vitamina C, vitamina E sau beta-caroten
  • Acțiune antiinflamatoare, Cercetările preclinice au demonstrat că flavonoidele pot inhiba producția de leucotriene; leucotrienele sunt asociate cu răspunsul inflamator atunci când organismul întâlnește un declanșator alergen sau alergic. Această activitate are posibile implicații pentru reducerea inflamației și a reacțiilor imune, în special în sistemul respirator. Răspunsul organismului la stres, lovituri, răni este inflamația, care de obicei ajută corpul să se vindece. Inflamația cronică are efect invers asupra organismului făcând loc înstalării unor boli precum artrita reumatoidă. Quercitina reduce atât inflamația acută cât și cea cronică.

Quercetina unul din flavonoizi

 

  • Poate preveni apariția cancerului, prin proprietățile sale de a preveni răspândirea celulelor canceroase. Studiile au arătat că o dietă bogată în flavonoizi precum este quercitina, poate ajuta în prevenirea cancerului.
  • Previne deteriorarea creierului. Stresul oxidativ (când nivelul radicalilor liberi este ridicat în corp) afectează negativ funcționarea creierului și a neuronilor ducând la apariția și instalarea unor boli precum Alzheimer și Parkinson. Proprietățile antioxidante ale quercetinei reduce nivelul radicalilor liberi împiedicând deteriorarea creierului și aparția bolii.
  • Întărește imunitatea și previne infecțiile, având proprietăți antibacteriene quercetina poate fi de ajutor în lupta cu o serie de bacterii din stomac, intestine, piele, ale aparatului respirator și o serie de viruși, fiind eficientă în răceli, gripe și viroze.

Quercetina prospect (mod de administrare)

Quercetina poate fi luată din alimente ori din suplimente.

Un consum ridicat de fructe și legume poate asigura o doză suficientă de quercetină zilnic. De exemplu în ceapă nivelul de quercetină este cel mai ridicat, de aproximativ 300 mg/kg.

În suplimente o doză obișnuită este cuprinsă între 500mg și 1000 mg pe zi.

De asemenea, puteți asimila quercetina în suplimente de înaltă calitate dacă dieta dvs. nu conține multe fructe și legume. Pentru a crește gradul de asimilare al quercitinei este deseori asociată cu alte substanțe precum bromelaina, papaină vitamina C, hesperidină sau rutină, enzime derivate din plante care pot crește absorbția intestinală a quercetinei. Quercetina unul din flavonoizi

Quercitina efecte secundare

Atunci când este asimilată din surse naturale, quercitina aduce beneficii corpului, fără efecte secundare.

Când administrarea de suplimente cu quercitină depășește 1000 mg zilnic, pentru o perioadă îndelungată de timp, se pot manifesta simptome precum dureri de cap, greață, furnicături.

Pentru persoanele însărcinate, care alăptează ori suferă de vreo afecțiune este recomandat a se consulta medicul înainte de a se administra suplimente pe bază de quercitină.  Acest lucru nu este valabil dacă se consumă fructe și legume într-o dietă echilibrată.

Contraindicații

Persoanele care au probleme cu rinichii trebuie să evite administrarea de suplimente cu quercitină pentru a nu agrava afecțiunea.

Interacțiunea cu medicamentele

Quercitina poate interacționa cu unele antibiotice, reducându-le efectul.

Quercitina poate crește efectul unor medicamente și efectele secundare ale acestora. Poate afecta și metabolizarea acestora în ficat. Pentru a evita acest lucru consultați medicul înainte de a consuma quercitină, dacă suferiți de vreo afecțiune.

Recomandări

quercetine flavonoiziSuplimentele de quercitină pot interacționa cu diverse medicamente ce pot trata diverse afecțiuni, însă o dietă echilibrată și bogată în fructe și legume poate preveni majoritatea afecțiunilor.

 

De aceea să prevenim mai degrabă, decât să combatem!

 

 

 

 

Surse

  1. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Quercetin#section=Absorption-Distribution-and-Excretion
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324170#overview
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318652#What-are-free-radicals
  4. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-294/quercetin
  5. https://www.verywellhealth.com/the-benefits-of-quercetin-89071

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *