SOMNSTRESSZi de zi

THEANINA

theanina este un aminoacid

L-theanina este un aminoacid semiesențial cel mai frecvent întâlnit în frunzele de ceai.

A fost studiat pentru capacitatea sa de a promova relaxarea și de a reduce stresul fără efecte sedative. În urma a 21 de studii care au implicat aproape 68.000 de oameni s-a descoperit că consumul de ceai verde a fost asociat cu anxietate redusă și îmbunătățiri ale memoriei și atenției. Aceste efecte au fost atribuite efectelor sinergice ale cofeinei și l-theaninei din ceai, întrucât fiecare ingredient singur a avut un impact mai mic. Cu toate acestea, studiile sugerează că l-theanina în sine poate ajuta la ameliorarea stresului. Tot legat de l-theanina, acest aminoacid care se găsește atât în ceaiul negru cât și în ceaiul verde, s-a dovedit că are un efect foarte bun de diminuare a stărilor de stres fără a provoca somnolența.

L-Theanina nu este la fel ca un aminoacid esențial care să contribuie la dezvoltarea musculară, însă ar putea deveni o parte a programului de administrare a suplimentelor în scop de refacere pentru atleți.

CE ESTE DE FAPT L-THEANINA?

Fiind considerat un aminoacid parțial esențial, L-Theanina conține nitrogen ca si ceilalți aminoacizi. Pentru a înțelege beneficiile L-Theaninei trebuie să urmărim aspectele biochimice și fiziologice implicate. L-Theanina este absorbită ușor în fluxul sanguin unde trece prin bariera hemato-encefalica (sânge-creier) cu ajutorul unor substanțe transportoare de aminoacizi. În creier, L-Theanina este convertită în Acid Gamma Amino Butyric (GABA), al doilea neurotransmiţător din punct de vedere al concentrației întâlnit în creierul uman. GABA este un neurotransmiţător inhibitor cu efecte de relaxare musculară. 

DE CE L-THEANINA E MAI BUNĂ DECÂT GABA?

Răspunsul stă în bariera creier-flux sanguin, deoarece GABA nu străbate adecvat aceasta barieră în timp ce L-Theanina o face. Efectele nivelelor crescute de GABA, prin administrarea de L-Theanina, au fost făcute prin intermediul unui studiu condus pe diverși subiecți umani urmărindu-se se activitatea creierului. În timpul stresului se observă unde ale creierului denumite unde beta care sunt asociate cu stările de stress. In cadrul studiului au fost măsurate undele creierului după administrarea a 200mg LTheanina, constatându-se că sportivii stresați au prezentat o trecere de la undele beta la undele alfa. Trebuie să menționăm că undele alfa sunt asociate cu starea de relaxare. Convertirea L-Theaninei in GABA induce o profundă stare de relaxare.

Capacitatea Theaninei de a induce o profundă stare de relaxare la persoanele stresate are mai multe aplicații. Toți suntem supuși stresului la muncă, acasă, în familie sau chiar la volan. Acesta este tipul de stress cotidian care slăbește sistemul imunitar, produce iritabilitate, crește producția de cortisol, ne obosește și ne “întoarce pe dos” viața.

theanina este un aminoacid semiesențial

L-Theanina poate fi utilă în echilibrarea nivelului de stress din interiorul creierului.  De exemplu pentru sportivi / atleți stresul nu se rezuma la problemele cotidiene; merge mai departe prin antrenamentele cu greutăți de intensități crescute sau prin exercițiile aerobice cardiovasculare. Toate acestea măresc la maxim producția de cortisol, ceea ce poate determina încetinirea rezultatelor la sala/ pe terenul de sport. Pentru recuperare și pentru a stimula progresele este necesară o strategie de refacere adecvată. Aceasta înseamnă să ai o relaxare și odihna adecvate. L-Theanina este capabilă să calmeze efectele negative ale stresului și în viața de zi cu zi dar și să inducă relaxarea organismului după antrenament. 

CARE SUNT BERNEFICIILE SALE?

  • Îmbunătățește atenția: Cercetările efectuate asupra acestui compus arată că administrarea a 200 mg de Theanina înaintea unui test contribuie la îmbunătățirea atenției. Consumul de theanina cu cafeină pare să funcționeze mai bine decât administrarea doar de theanină.  Doze mici de theanina sunt insuficiente pentru rezultate satisfăcătoare.
  • Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD). Cercetările arată că administrarea a 200 mg de theanina ​​pe cale orală de două ori pe zi timp de 6 săptămâni, a adus un somn odihnitor și a scăzut activitatea nocturnă la băieții de 8-12 ani diagnosticați cu ADHD.
  • Insuficiență mentală ușoară: Cercetările efectuate asupra Theaninei,  au arătat că administrarea unui produs care conține theanina și ceai verde ar putea îmbunătăți memoria sau atenția persoanelor care au semnalat ușoare deficiențe la nivel mental.
  • Cancer de colon: Administrarea unui supliment care să conțină cisteină și theanina poate reduce reacțiile adverse cum ar fi diareea și pierderea poftei de mâncare cauzate de administrarea diferitor medicamente anti-cancer. Acest lucru ar fi de un real ajutor in maximizarea efectelor terapiei în cazul oamenilor ce suferă de cancer de colon.
  • Depresie: Administrarea de theanină înainte de culcare pe cale orală pe un interval de timp de 8 săptămâni a evidențiat reducerea simptomelor depresiei și îmbunătățirea somnului – în cazul persoanelor cu depresie.
  • Gripă (Stări gripale): Cercetările efectuate în studierea Theaninei, au arătat că administrarea unei combinații de extract de ceai verde plus theanină zilnic timp îndelungat poate ține gripa departe.
  • Perioade/Stări de stress:  administrarea a 200 mg de theanină înainte de un examen reduc anxietatea și pot împiedica creșterea tensiunii arteriale provocată de stress. Unele cercetări au arătat că administrarea de 200 mg de theanina de două ori pe zi în momente diferite poate contribui în mod semnificativ la reducerea nivelului de stres. 

CUM SE ADMINISTREAZA L-THEANINA?

Recomandarea următoarelor doze se bazează pe cantități/(mg) care au fost urmărite în cadrul studiilor științifice. În general, se recomandă ca utilizatorii să înceapă cu cea mai mică doză sugerată și să crească treptat până când au un efect în conformitate și cu specificațiile de pe eticheta produsului administrat.
Pentru somn, stres și alte utilizări: 100 mg până la 400 mg /zi.
În combinație cu cofeina: 100 mg l-theanină împreună cu 30 – 100 mg cofeină.

POSIBILE REACTII ADVERSE ALE L-THEANINEI:

L-theanina este considerata in general un produs sigur fără efecte secundare. Cu toate acestea persoanele cu următoarele afecțiuni/(sau din următoarele categorii) trebuie să consulte cu un medic înainte de a utiliza un supliment pe baza de l-theanină:

  1. Persoanele însărcinate sau care alăptează,
  2. Persoane care au tensiune arteriala scăzută. L-theanina poate scădea tensiunea arterială. Dacă aveți tensiune arterială scăzută, discutați cu medicul înainte de a începe să utilizați l-theanina.
  3. Copii. Adresați-vă medicului copilului înainte ca acesta să înceapă să utilizeze l-theanina.

INTERACTIUNEA CU ALTE MEDICAMENTE:

Unele medicamente precum și unele suplimente pot interacționa cu l-theanina. Efectele pot fi: creșterea sau scăderea somnolenței, diminuarea efectelor medicamentelor sau a suplimentelor administrate.  Mai jos sunt menționate medicamente utilizate frecvent și suplimente care s-a observat in cazul diferitor studii științifice că interacționează cu l-theanina. Persoanele care iau aceste medicamente sau suplimente trebuie să se consulte în mod obligatoriu cu un medic înainte de a începe să utilizeze L-theanina.

Interacțiuni cu medicamente:

• Medicamente utilizate pentru tratamentul hipertensiunii arteriale;
• Medicamente stimulatoare.

Interacțiuni cu suplimente:

Suplimente care conțin cafeină. L-theanina poate bloca efectele stimulatoare ale cofeinei, alte extrase din plante precum și a unor alimente. Printre acestea se numără:

  • Cafea;
  • Ceai negru;
  • Ceai Oolong – un ceai cu efect de anti îmbătrânire; 
  • Guarana;
  • Iarba Mate;
  • Cola;

Suplimente care reduc tensiunea arterială. L-theanina poate scădea tensiunea arterială, iar combinarea acestui supliment cu alte medicamente/suplimente de scădere a tensiunii arteriale poate conduce de asemenea la scăderea tensiunii arteriale prea mult. Printre acestea se numără:

Oamenii au consumat de-a lungul timpului ceai, în special ceai verde pentru proprietățile sale antioxidante și calmante. Nu trebuie să fiți neapărat un băutor de ceai pentru a beneficia de proprietățile liniștitoare ale acestei plante vechi, puteți găsi un supliment de l-theanină care să vă ajute să vă relaxați, șă scăpați de stres și să aveți un somn de calitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *