SOMNSTRESSZi de zi

VALERIANA

Valeriana este valium natural

Valeriana este valium natural

Valeriana este valium natural, folosit încă din antichitate de greci și romani pentru tratarea anxietății, a insomniei și a tensiunii musculare. Datorită acestui efect de relaxare a organismului, valeriana este folosită și pentru a ameliora durerile provocate de gaze și de crampele menstruale.

Ce este valeriana?

Valeriana sau Valeriana officinalis este o plantă ierboasă, mirositoare cu tulpină înaltă ajungând și la 2 m. Frunzele sunt subțiri și ascuțite, iar florile de culoare roz-liliachiu sunt grupate în buchețele în partea superioară a plantei. Crește spontan, fiind specifică Europei și Asiei. Dovedindu-și calitățile benefice pentru tratarea insomniei, se recoltează și din culturi. Se folosesc în special rizomii și rădăcina (Rhizoma și Radicibus Valerianae).

Chiar și Hipocrate, părintele medicinei a utilizat valeriana pentru a trata durerile de cap, nervozitatea, tremurăturile și palpitațiile cardiace.

Ce conține valeriana?

Valeriana este valium naturalRădăcina de valeriană conține: uleiuri volatile, acid valerianic, acid clorogenic, substanțe terpenoide, acid salicilic, flavonoizi, taninuri, rășini, cumarine, limonină. Nici vitaminele și mineralele nu lipsesc: calciu, colină,  quercetină, fier, magneziu, fosfor, potasiu, zinc, seleniu, vitaminele B1, B2, B3 și vitamina C.

Valeriana beneficii

Principiile active din rădăcina de valeriană au proprietăți sedative asupra sistemului nervos și cardiac având acțiune antispastică la nivel muscular. Acționează ca sedativ, îmbunătățește circulația și reduce mucusul în timpul răcelii. Este recomandată în anxietate, oboseală, hipertensiune, insomnie, sindromul colonului iritabil, crampe musculare și menstruale, nervozitate, dureri, spasme, stres și ulcer.

Insomnie

Valeriana a fost cel mai des folosită pentru a trata insomnia. S-a demonstrat că ajută la o mai bună calitate a somnului, prelungește timpul de somn și reduce riscul de întrerupere a somnului nocturn. În combinație cu alte plante cu efect calmant (hameiul, mușețelul sau kava), crește efectul produs de valeriană asupra somnului, inducând un somn mai profund.

Anxietate

Rădăcina de valeriană este folosită ca alternativă naturală sigură la medicamentele prescrise pentru anxietate, precum Xanax, Klonopin, Valium, etc. Asta pentru că o substanță ce se găsește în rădăcina de valeriană numită acid valerianic acționează asupra receptorilor GABA din creier, crescând nivelul acestui neurotransmițător cunoscut pentru efectul său de calmare și inhibare a neuronilor suprasolicitați.

Într-un studiu la Harvard Medical School din 2015, asupra a 12 dintre cele mai utilizate plante pentru a trata anxietatea (printre care și hamei, gotu kola, gingko, mușețel), valeriana a demonstrat cele mai mari performanțe pentru tratarea anxietății asociate cu diferite boli mentale.

Crampe menstruale și bufeuri

Valeriana poate fi folosită și pentru a ameliora atât crampele menstruale cât și bufeurile ce afectează femeile aflate la menopauză. Un studiu făcut pe 60 de femei care au consumat timp de 8 săptămâni câte 255 mg de valeriană de două ori pe zi, a arătat că valeriana a redus intensitatea și frecvența bufeurilor, fără a se raporta efecte secundare.

Palpitații

Rădăcina de valeriană și-a demonstrat proprietățile și în cazul palpitațiilor (bătăi ale inimii neregulate). În acest caz fiind recomandat un ceai din rădăcină de valeriană în amestec, chiar cu alte plante calmante precum tei, păducel, talpa-gâștei. Pentru a vă asigura doza optimă necesară întrebați medicul specialist.

Ulcer gastric și duodenal

Sunt două boli diferite dar care au în comun leziunile la nivelul mucoasei. (Cel gastric la nivelul stomacului, iar cel duodenal la nivelul primei părți a intestinului numit duoden). Este recomandat un regim alimentar specific, unde varza și alte legume verzi conțin un factor antieroziv (antiulceros) numit vitamina U, care favorizează vindecarea mucoasei. Pe lângă acestea, ceaiul de rădăcină de valeriană mărunțită sau/și alte plante cu efect antispasmodic au un rol important în tratarea acestor boli.

Oboseală, stres și nervi

Datorită efectului său relaxant și a acțiunii asupra receptorilor GABA, valeriana este recomandată în stări de oboseală cronică, stres și nervozitate.

Valeriana mod de administrare

valium natural

Extractul de valeriana poate fi găsit sub mai multe forme: capsule, tablete, ceai, tincturi și chiar ulei essential. Acestea trebuie consumate cu precauție, conform indicațiilor de pe etichetă datorită dozelor ce variază în funcție de forma administrate.

Valeriana capsule

Majoritatea capsulelor sau tablete ce conțin rădăcină de valeriană, au o doză între 300 și 600 mg și sunt considerate sigure. Valeriana începe să își facă efectul după 1-2 ore de la administrare, de aceea este important de reținut momentul administrării.

Ceai de valeriană

Pentru a face un ceai de valeriană este suficient a se adăuga 2-3 grame de rădăcină de valeriană (1-2 lingurițe) la o cană de apă fierbinte, lăsând la infuzat 10-15 minute.

Tinctura de valeriană

Tinctura de valeriană și extractele pot avea diferite concentrații. De aceea este recomandat a respecta indicațiile de pe etichetă și a nu se depăși doza recomandată.

Uleiul esențial de valeriană

Este foarte des folosit ca aromaterapie, în spațiul destinat pentru somn, pentru a induce starea de relaxare. Nu este recomandat a se folosi intern.

Dozarea suplimentelor cu valeriană

Ca supliment, se recomandă 200 mg, de 1-3 ori pe zi, pentru atenuarea simptomelor.

Dacă preferați tinctura, se recomandă amestecarea a 10 picături în lichid și consumarea (a se bea) de 1-3 ori pe zi ori respectarea indicațiilor de pe etichetă;

Extractul solubil în apă este recomandat. Spre deosebire de medicamentele prescrise pe rețetă, valeriana nu dă nici un fel de dependență.

Valeriana efecte secundare

Posibile efecte secundare ale consumului de valeriană pot apărea în cazul depășirii dozelor recomandate a fi sigure (maxim 600 mg). Se pot manifesta prin: dureri de cap, agitație, amețeală.

Atenție! Unele doze extrem de ridicate pot slăbi pulsul și pot provoca paralizie.

Valeriana contraindicații

  1. Trebuie evitat asocierea valerianei cu alcool-ul.
  2. Asocierea valerianei cu alte medicamente de tip sedativ sau antidepresiv. Valeriana poate intensifica efectele sedativelor, antidepresivelor, barbituricelor si medicamentelor impotriva anxietatii, fiind necesară o modificare a dozelor, și nu trebuie administrată fără consultarea medicului mai întâi.
  3. Poate interacționa cu alte suplimente ori plante precum sunătoare, melatonină sau kava kava, care au același efect de calmare a organismului și inducere a somnului.
  4. Femei însărcinate sau care alăptează,  și copiii mai mici de 3 ani,  deoarece nu sunt suficiente studii, pentru a vedea dacă afectează în vreun fel.
  5. Valeriana intensifică efectele anesteziei, de aceea este recomandat a evita consumul înainte de o intervenție chirurgicală.

Nu este recomandat a se conduce mașini sau utilaje, după administrarea de valeriană, deoarece poate da somnolență.Timpul optim de administrare a suplimentelor de valeriană este seara, înainte de culcare.

Concluzie

Rezumând se poate afirma cu certitudine că valeriana este o plantă folosită în mod tradițional, de secole, pentru calmarea și inducerea somnului. Valeriana poate lucra prin intermediul receptorilor GABA, care calmează activitatea creierului în stări de stress. Valeriana susține somnul profund, liniștit și de calitate.

 

 

 

Surse

  1. https://www.researchgate.net/publication/322207261_VALERIANA_OFFICINALIS_A_REVIEW_OF_ITS_TRADITIONAL_USES_PHYTOCHEMISTRY_AND_PHARMACOLOGY/download
  2. https://plantessentials.com.au/blogs/news/80273985-the-health-benefits-of-valerian-root-herb
  3. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03630242.2017.1296058
  4. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/valerian-root#next-steps
  5. https://www.medicalnewstoday.com/articles/valerian-root#side-effects

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *