Zi de zi

VITAMINA B1

VITAMINA B1
Este cunoscuta si sub denumirea de tiamina. De asemenea i se mai spune si vitamina moralului.
Cel mai bine actioneaza impreuna cu vitaminele B2 si B6 (de regula dispuse in cadrul unei formule in cantitati egale) si asta datorita efectelor sinergice (un efect cumulat mai mare decat in situatia in care ar fi luate individual).Cel mai indicat ar fi sa vina dintr-o formula ce include pe langa vitaminele mentionate (B2 si B6) acidul pantotenic, acidul folic si vitamina B12.In cazul unui adult o doza obisnuita este cuprinsa intrte 1-1.5 mg. Acest necesar poate creste in situatii de boala, interventii chirurgicale, alaptare si mai ales de stress accentuat.
Principalele beneficii ale suplimentarii cu vitamina B1 includ:
• In primul rand combate afectiunea beri-beri, o boala a sistemului nervos , in zilele noastre intalnita mai rar in tarile dezvoltate;
• Imbunatateste comportamentul psihic;
• Ajuta la buna functionare a sistemului nervos si a inimii;
Stimuleaza energia si pofta de mancare;
• Mareste capacitatea de invatare;
Combate starile de iritabilitate si nervozitate;
• Este foarte eficace impotriva raului de masina, de avion si de mare;
• Este utila in tratamentului Zonei Zoster;
• Are un usor efect diuretic;
Sursele naturale de vitamin B1 includ: orezul brun, pestele, mazarea, taratele, cerealele nerafinate, graul, galbenusul de ou, soia, peste, fulgii de ovaz, alunele, carnea de porc, legumele, lapte.
De asemenea dintre ierburi – lucerna, algele brune, radacina de brusture, musetelul rocoina, semintele de fenicul, schinduful, hameiul, ovazul, urzica, patrunjelul, menta, frunzele de zmeura, macesul, salvia, coada soricelului sunt surse importante de vitamina B1.
Toxicitate: Pentru aceasta vitamina nu sunt cunoscute aspect legate de toxicitatea ei. Ca majoritatea vitaminelor din complexul B surplusul este eliminat prin urina. Unele doze foarte mari (5-10 gr) pot genera stari de greata, trenurat, batai rapide ale inimii, nervozitate.
Persoanele care sunt supuse unui stress excesiv (anxietate, boala, trauma) ar trebui sa aiba un aport marit din complexul de vitamine B (incluzand bineinteles si cantitati adecvate de tiamina).
De asemenea persoanele care alapteaza, fumatorii, cei care consuma alcool in cantitati semnificative, beau multa cafea , cei care au un aport marit de zahar in dieta de zi cu zi, precum si persoanele care isi administreaza contraceptive orale si diuretice – ar trebui sa beneficieze de cantitati suplimentare din complexul de vitamine B (incluzand desigur si tiamina)– deorece cele mentionate mai sus diminueaza cantitatea de tiamina din corp.
CUM INTERACTIONEAZA TIMANINA CU DIFERITE MEDICAMENTE?
Dupa cum am mentionat deja diureticele si contraceptivele orale diminueaza tiamina din corp.
Digoxina poate submina capacitatea celulelor inimii de a folosi tiamina.
Dilantina poate contribui la marirea efectelor secundare ale diferitor medicamente prin diminuarea nivelului tiaminei din sange.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *