Zi de zi

VITAMINA B1

VITAMINA B1 este cunoscută și sub denumirea de tiamina. De asemenea i se mai spune si vitamina moralului, datorită efectelor pozitive la nivel de sistem nervos și de stres psihic.

Cum se administrează vitamina B1?

Acționează foarte bine împreună cu vitaminele B2 si B6 (de regula dispuse in cadrul unei formule în cantități egale) și asta datorită efectelor sinergice (un efect cumulat mai mare decât luate individual). Cel mai indicat ar fi sa vina dintr-o formula ce include pe lângă vitaminele menționate (B2 si B6) acidul pantotenic (B5), acidul folic (B9) si vitamina B12.

Doza zilnică recomandată de Tiamină

In cazul unui adult o doza recomandată este cuprinsă între 1 – 1.5 mg. Acest necesar poate crește în situații de boală, intervenții chirurgicale, alăptare și mai ales de stress ridicat.

Beneficii aduse de vitamina B1:

  • In primul rând combate afecțiunea Beri-Beri, o boală a sistemului nervos,  în zilele noastre întâlnită tot mai rar în țările dezvoltate;
  • Îmbunătățește comportamentul psihic, crește optimismul;
  • Ajută la buna funcționare a sistemului nervos și a inimii;
  • Ajută la digestia carbohidraților și crește energia;
  • Mărește capacitatea de învățare;
  • Combate starea de nervozitate și iritabilitate;
  • Este foarte eficient împotriva răului de mașină, de avion și de mare;
  • Este utilă în tratamentului Zonei Zoster;
  • Are un ușor efect diuretic;

Surse de vitamina B1

vitamina B1

Sursele naturale de vitamin B1 includ: orezul brun, pestele, mazarea, taratele, cerealele nerafinate, graul, galbenusul de ou, soia, peste, fulgii de ovaz, alunele, carnea de porc, legumele, lapte.
De asemenea dintre ierburi – lucerna, algele brune, radacina de brusture, musetelul rocoina, semintele de fenicul, schinduful, hameiul, ovazul, urzica, patrunjelul, menta, frunzele de zmeura, macesul, salvia, coada soricelului sunt surse importante de vitamina B1.

Toxicitate și contraindicații la tiamină

Toxicitate: Pentru această vitamină nu sunt cunoscute aspecte legate de toxicitatea ei. Ca majoritatea vitaminelor din complexul B fiind solubile în apă, surplusul este eliminat prin urină.  Unele doze foarte mari (5-10 gr) pot genera stări de greață, tremurat, palpitații, nervozitate.

Cine consumă vitamina B1:

Persoanele care sunt supuse unui stres excesiv (anxietate, boală, traumă) ar trebui să aibă un aport mărit din complexul de vitamine B (incluzând bineînțeles și cantități adecvate de tiamina).

  1. Persoanele care alăptează,
  2. Fumătorii,
  3. Cei care consumă alcool în cantități semnificative,
  4. Cei care beau multă cafea,
  5. Cei care au un aport mărit de zahăr în dieta zilnică,
  6. Persoanele care își administrează contraceptive orale și diuretice.

Toate aceste persoane ar trebui să beneficieze de cantități suplimentare din complexul de vitamine B (incluzand desigur si tiamina)  deoarece, cele menționate mai sus diminuează cantitatea de tiamina din corp.

CUM INTERACTIONEAZA TIAMINA CU DIFERITE MEDICAMENTE?

După cum am menționat deja diureticele și contraceptivele orale diminuează tiamina din corp.
Digoxina poate submina capacitatea celulelor inimii de a folosi tiamina.
Dilantina poate contribui la mărirea efectelor secundare ale diferitor medicamente prin diminuarea nivelului tiaminei din sânge.

Gătitul distruge ușor vitamina B1, din cauza căldurii. Alte elemente care interacționează cu vitamina B1 sunt cofeina, alcoolul, metodele de procesare a alimentelor, aerul, apa, estrogenul, antiacidele și sulfonamidele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *