Zi de zi

VITAMINA B1

VITAMINA B1 este cunoscută și sub denumirea de tiamină. De asemenea i se mai spune și vitamina moralului, datorită efectelor pozitive la nivel de sistem nervos și de stres psihic.

Cum se administrează vitamina B1?

Acționează foarte bine împreună cu vitaminele B2 și B6 (de regulă dispuse în cadrul unei formule în cantități egale) și asta datorită efectelor sinergice (un efect cumulat mai mare decât luate individual). Cel mai indicat ar fi să vină dintr-o formulă ce include pe lângă vitaminele menționate (B2 și B6) acidul pantotenic (B5), acidul folic (B9) și vitamina B12.

Doza zilnică recomandată de Tiamină

În cazul unui adult o doză recomandată este cuprinsă între 1 – 1.5 mg. Acest necesar poate crește în situații de boală, intervenții chirurgicale, alăptare și mai ales de stress ridicat.

Beneficii aduse de vitamina B1

  • În primul rând combate afecțiunea Beri-Beri, o boală a sistemului nervos,  în zilele noastre întâlnită tot mai rar în țările dezvoltate;
  • Îmbunătățește comportamentul psihic, crește optimismul;
  • Ajută la buna funcționare a sistemului nervos și a inimii;
  • Ajută la digestia carbohidraților și crește energia;
  • Mărește capacitatea de învățare;
  • Combate starea de nervozitate și iritabilitate;
  • Este foarte eficient împotriva răului de mașină, de avion și de mare;
  • Este utilă în tratamentului Zonei Zoster;
  • Are un ușor efect diuretic;

Surse de vitamina B1

vitamina B1

Sursele naturale de vitamin B1 includ: orezul brun, peștele, mazărea, tărâțele, cerealele nerafinate, grâul, gălbenușul de ou, soia, fulgii de ovăz, alunele, carnea de porc, legumele, lapte.
De asemenea dintre ierburi – lucerna, algele brune, rădăcina de brusture, mușețelul, semințele de fenicul, schinduful, hameiul, ovăzul, urzica, pătrunjelul, menta, frunzele de zmeură, măceșul, salvia, coada șoricelului sunt surse importante de vitamina B1.

Toxicitate și contraindicații la tiamină

Toxicitate: Pentru această vitamină nu sunt cunoscute aspecte legate de toxicitatea ei. Ca majoritatea vitaminelor din complexul B fiind solubile în apă, surplusul este eliminat prin urină.  Unele doze foarte mari (5-10 gr) pot genera stări de greață, tremurat, palpitații, nervozitate.

Cine consumă vitamina B1

Persoanele care sunt supuse unui stres excesiv (anxietate, boală, traumă) ar trebui să aibă un aport mărit din complexul de vitamine B (incluzând bineînțeles și cantități adecvate de tiamină) deoarece, unele obiceiuri diminuează cantitatea de tiamina din corp.

  1. Persoanele care alăptează,
  2. Fumătorii,
  3. Cei care consumă alcool în cantități semnificative,
  4. Cei care beau multă cafea,
  5. Cei care au un aport mărit de zahăr în dieta zilnică,
  6. Persoanele care își administrează contraceptive orale și diuretice.

CUM INTERACȚIONEAZĂ TIAMINA CU DIFERITE MEDICAMENTE?

După cum am menționat deja diureticele și contraceptivele orale diminuează tiamina din corp.
Digoxina poate submina capacitatea celulelor inimii de a folosi tiamina.
Dilantina poate contribui la mărirea efectelor secundare ale diferitor medicamente prin diminuarea nivelului tiaminei din sânge.

Gătitul distruge ușor vitamina B1, din cauza căldurii. Alte elemente care interacționează cu vitamina B1 sunt cofeina, alcoolul, metodele de procesare a alimentelor, aerul, apa, estrogenul, antiacidele și sulfonamidele.

Un comentariu la „VITAMINA B1

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *