Zi de zi

VITAMINA B12

Vitamina B12 este numele generic pentru toti compusii esentiali cunoscuti in biologie sub numele de cobalamine. Dar ce sunt cobalaminele? Cobalaminele sunt similare cu hemoglobina din sange, cu exceptia faptului ca, in loc de fier, contin cobalt. Vitamina B12 este o vitamina solubila in apa si de asemenea foarte eficienta in doze foarte mici. Este cunoscuta ca „ vitamina rosie” si de asemenea ciancobalamina. Ciancobalamina este disponibila in comert sub forma de vitamina B12 pastile. Este singura vitamina care contine elemente minerale esentiale.
Vitamina B12 exista in multe forme, nu toate la fel de eficiente. Cea mai eficienta forma este metilcobalamina. Cu toate acestea, cea mai intalnita forma este cianocobalamina, pentru ca este usor de preparat si ca urmare, mai ieftina.
Pe de alta parte si din nefericire, cea mai intalnita si mai ieftina forma de cianocobalamina este greu de absorbit de organism, iar cantitatea mica absorbita in mod obisnuit nu prea reuseste, de obicei, sa patrunda in celule unde sa-si indeplinesca sarcina. Oricum, ficatul transforma o cantitate mica de cianocobalamina in metilcobalamina, dar este necesara o cantitate mult mai mare decat poate fi transformata pentru a prelua functiile normale ale vitaminei B12. Ca rezultat, multe persoane care iau doze mari de cianocobalamina continua sa aiba carente de aceasta vitamina. Trebuie sa recurga la vitamina B12 injectabila. Carenta de vitamina B12 provocata de o proasta absorbtie este specifica persoanelor in varsta. Alternativa este sa luati, mai intai, forma metilcobalamina, ori tablete, ori sublingual. Cei care sufera de tulburari digestive severe nu au alta solutie decat sa recurga la injectii.
Vitamina B12 nu este de regula bine asimilata in stomac. De aceea trebuie sa fie combinata cu calciu in timpul absorbtiei pentru a beneficia in mod corespunzator de ea.
Unica printre vitaminele solubile in apa, aceasta poate fi pastrata in organism; pot trece trei ani (!!!) pana la epuizarea stocurilor.

BENEFICIILE UTILIZARII VITAMINEI B12 INCLUD:

•Ajuta acidul folic in reglarea formarii globulelor rosii si ajuta la utilizarea fierului. si la descompunerea homocistoinei de aminoacizi, reducand riscul bolilor de inima.
•Ajuta la formarea celulelor si la longevitatea celulara. In plus, previne deteriorarea nervilor.
•Ajuta la prevenirea si tratamentul eficient al aftelor. Ajuta la mentinerea sanatatii sistemului nervos. Utilizeaza in mod corespunzator grasimile, carbohidratii si proteinele.
•Ajuta la protejarea creierului de micsorarea provocata de varsta.
•Ajuta la protejarea impotriva cancerului indus de fumat. Dozele mici (80 mcg) ajuta la consolidarea oaselor si sunt utile in prevenirea osrteoporozei.
•Ajuta la tratarea depresiilor.
•Ajutor la tratarea degenerescentei maculare lente.
•Contribuie la dezvoltarea copiilor si la cresterea poftei lor de mancare.
•Contribuie la producerea acetilcolinei, un neurotransmitator care ajuta memoria si invatarea.
•Creste energia.
•De asemenea sunt semne promitatoarte legate de contributia ei la tratamentul sclerozei in placi si al altor boli neurologice.
•Este necesara si unei bune digestii, absorbtiei hranei si la metabolizarea carbohidratilor si a grasimilor.
•Formeaza si regenereaza celulele rosii din sange, prevenind astfel anemia.
•Intervine (in forma metilcobalamina) in dezvoltarea si in protejarea sistemului nervos.
•Mentine fertilitatea si ajuta la cresterea si dezvoltarea normala prin mentinerea tecii de grasime care acopera si protejeaza terminatiile nervoase.
•Poate ajuta – in forma metilcobalamina – la prevenirea bolii Parkinson si poate incetini evolutia cazurilor in care boala s-a instalat prin apararea impotriva  toxicitatii neurale provocate de excesul de L-dopa (3,4-dihi-droxifenilalanina), o cauza probabila a acestei boli.
•Poate stopa simptomele unei boli neurologice foarte rare, cum este paralizia Bell
Suplimentarea acestei vitamine la nivelul corpului contribuie la imbunatatirea calitatii somnului, asigurand un somn reconfortant si mai odihnitor.
•Utila in prevenirea anemiei;
•Utila in tratarea iritabilitatii. Imbunatateste concentrarea, memoria si echilibrul.

CARE SUNT PRINCIPALELE SURSE DE VITAMINA B12?

Principale surse alimentare de vitamina B12 sunt: branza, carne (carne de vita), drojdie de bere, ficat, fructe de mare, heringi, lapte, macrou, oua, peste, porc, produse lactate , rinichi, scoici. Din punct de vedere al surselor vegetale vitamina B12 se gaseste numai in alge (rosii), kombu, nori, soia lucerna , hamei.

BOLI PROVOCATE DE CARENTA VITAMINEI B12

Carentele de vitamina B12 pot fi provocate de o proasta absorbtie a acestei vitamine, care apare la persoanele in varsta precum si la cei care sufera de boli digestive. Principalele afectiuni semnalate de lipsa acestei vitamine sunt:
afectiuni neurologice, ameteli, anemia pernicioasa, constipatie, degenerare a maduvei spinarii, degradarea oaselor, depresie, dureri de cap (inclusiv migrene), halucinatii, inflamatii ale limbii, iritabilitate, marire a ficatului, nervozitate, oboseala cronica, palpitatii, pierderi de memorie, respiratie grea, schimbari dedispozitie, stari de lesin, tiuit al urechilor , tulburari de vedere, tulburari digestive, tulburari neurologice, un mers anormal.

Cercetatorii atrag atentia ca toti pacientii care sufera de anemie nejustificata si/sau de simptome neurologice, ca si pacientii care prezinta risc sa aiba niveluri scazute de vitamina B12, precum varstnicii si cei cu afectiuni intestinale, trebuie sa faca analize de sange. In plus, cei cu probleme cognitive ar trebui testati pentru a se vedea daca nu cumva au niveluri scazute de vitamina B12.

PREZENTARE SUB FORMA DE SUPLIMENTE SI ADMINISTRARE:

Vitamina B12 se masoara in micrograme (mcg).
Doza normala recomandata unui adult este de 2 mcg; aceasta doza poate creste la 2,2 mcg pentru femeile insarcinate si 2,6 mcg pentru mamele care alapteaza.
Piata suplimentelor este plina diverse formule pe baza de B12. Asa dupa cum s-a mentionat deja varianta de vitamina B12 (cobalamina) ar trebui evitata datarita posibilitatii reduse de asimilare, necesitatii administrarii unor doze foarte mari, etc. Cea mai recomandata ar fi vitamina B12 (in forma metilcobalamina) ceva mai scumpa decat varianta (B12-cobalamine) dar mult mai efiuucienta. Intrucat vitamina B12 nu se absoarbe bine in stomac, se recomanda forme sublinguala sau cu eliberare prelungita, impreuna cu sorbitolul, ca sa poata fi asimilata in intestinul subtire.
Pe piata suplimentele pe baza de vitamina B12 sunt disponibile intr-o varietate de doze, intre 50 mcg si 10.000 mcg.

Medicii prescriu de asemenea formule/preparate injectable de vitamina B12 in mod curent. Daca exista o indicatie de deficienta severa sau de oboseala extrema, solutia ar putea fi suplimentarea necesara.
Dozele zilnice cel mai des utilizate sunt cele cuprinse intre 5-100 mcg.

TOXICITATE SI EFECTE ADVERSE:
Nu au fost semnalate efecte adverse la aceasta vitamina, chiar si in situatia administrarii unor doze ceva mai mari.

CINE AR TREBUI SA ISI MAI ADMINISTREZE SUPLIMENTE PE BAZA DE VITAMINA B12?

Ar trebui sa ia in calcul administrarea vitaminei B12: persoanele vegetariene* (care au exclus ouale si lactatele din alimentatie) ,cei care consuma alcool in cantitati semnificative (peste medie), cei care consuma cantitati ridicate de proteine (in special sportivii/atletii) , cei care au trecut de 50 ani (deaorece capacitatea de absorbtie a acestei vitamine scade odata cu varsta). S-a mai constatat ca administrarea vitaminei B12 poate fi de asemenea foarte utila femeilor in perioada dinainte precum si in timpul menstruatiei.

* Vegetarienii stricti trebuie sa stie ca pot lua vitamina din suplimente, pentru ca aceasta vitamina se gaseste aproape exclusiv in tesuturile animale. Desi persoanele care tin o dieta strict vegetariana ar putea sa nu simta vreun semn de carenta pentru o vreme – corpul poate stoca vitamina B12 timp de cinci ani semnele vor aparea, in cele din urma. Cei care au urmat o dieta vegetariana o perioada lunga de timp (mai mult de cinci ani) ar trebui sa isi masoare nivelul de vitamina B12 din sange.

CUM INTERACTIONEAZA VITAMINA B12 CU DIFERITE MEDICVAMENTE?

Diferite medicamentele folosite pentru scaderea acizilor (Prilosec, Prevacid, Zantac) pot afecta absorbtia vitaminei B12.
Antibioticele, tetraciclina —toate vitaminele B pot influenta absorbtia si eficienta tetraciclinei si ar trebui sa fie luate in diferite momente ale zilei.
Cloramfenicolul — poate interfera semnificativ cu absorbtia vitaminei B12.
Medicamentele impotriva gutei, medicamentele anti-coagulante si suplimentele cu potasiu pot bloca absorbtia vitaminei B12 din tractul digestiv.
Mentionam din nou ca tabletele sublinguale- care se dizolva- sunt mult mai bune decat cele obisnuite pentru cei care au dificultati in absorbtia vitaminei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *