Zi de zi

VITAMINA B3

Face parte din complexul de vitamine B si mai este cunoscuta si sub denumirea de niacina. Este absolut necesara pentru un sistem nervos sanatos si de asemenea datorita actiunii pe care o are asupra functiilor creierului. Carentele de vitamina B3 (niacina) pot conduce pe termen lung la schimbari negative de personalitate. Este una din foarte putinele vitamine stabile in produsele alimentare si care de asemenea rezista la gatit si depozitare.
Trebuie mentionat ca daca organismal dispune de cantitati suficiente din aminoacidul triptofan el poate produce si singur niacina (vitamin B3). Pe de alta parte daca organismal nu dispune de cantitati suficiente din vitaminele B1, B2 sau B6 ii va fi imposibil sa produca niacina din aminoacidul triptofan.
Cel mai bine actioneaza impreuna cu vitaminele B3, B6 si vitamina C si aceasta datorita efectelor sinergice (un efect cumulat mai mare decat in situatia in care ar fi luate individual).Ca orice vitamina din complexul B corpul isi trage atat cat are nevoie din aceasta vitamina, surplusul fiind eliminat.De aceea trebuie introdusa sistematic in corp fie prin intermediul alimentelor fie al suplimentelor. Vitamina B2 poate fi foarte usor distrusa de lumina. Pentru adulti necesarul zilnic de vitamina B2 este de 1,2-1,7 mg. Aceste doze pot creste pentru o persoana obisnuita, in special in perioadele de stress foarte puternic.
De asemenea persoanele insarcinate sau cele care alapteaza au nevoi ceva mai ridicate 1,6-1,8 mg.
Principalele beneficii pe care le ofera vitamina B3 (niacina) includ:
• Ajuta la metabolizarea carbohidratilor, a proteinelor si a grasimilor;
• Este necesara bunei circulatii a sangelui precum si sanatatii pielii;
• Ajuta la buna functionare a sistemului nervos;
• Ajuta la producerea acidului clorhidric pentru functionarea optima a sistemului digestiv;
• Contribuie la dezvoltarea memoriei;
• Este utila pentru tratarea diferitor boli cu caracter mental;
Creste energia;
• Creste circulatia si reduce tensiunea arterial;
• Ajuta la reducerea colesterolului;
• Este folosita in tratarea schizofreniei;

Deficientele de vitamina B3 (niacina) genereaza pelagra, dermatita, dementa, depresia, oboseala, durerile de cap, insomniile, pierderea apetitului, diareea, ulceratiile, durerile de membre, halitoza, scaderea zaharului din sange, slabiciunea musculara, eruptiile cutanate si inflamatiile.
Principalele surse de vitamina B3 sunt: branza, broccoli, morcovi, branza, faina de porumb. Frunze de papadie, curmale, oua, peste, lapte, nuci, alune, carne de porc, cartofi, rosii, germeni de grau integral. Dintre ierburi mentionam: radacina de brusture, musetelul rocoina, semintele de fenicul, schinduful, hameiul, ovazul, urzica, patrunjelul, menta, frunzele de zmeura, macesul, salvia, silurul, trifoiul rosu, ulmul.
Toxicitate: Vorbind de doze foarte mari –acestea pot conduce catre atacuri de guta la persoanele predispuse la aceasta boala; de asemenea poate interferea cu abilitatea corpului de a utiliza zaharul si a conduce catre diferite forme de diabet. De asemenea poate afecta ficatul, poate duce la inrosirea fetei si prurit. In rest vitamina B3 (niacina) s-a dovedit sigura.
ADMINISTRARE: In general s-a observat ca majoritatea suplimentelor de pe piata din categoria Vitamina B3(Niacin) contin intre 100-500 mg de vitamina B3 pe comprimat. Se va administra un comprimat pe zi, cel mai bine dupa una din mesele principale; se va evita pe cat posibil administrarea pe stomacul gol pentru evitarea problemelor de tip gastrointestinal. De asemenea un aport si mai bun poate fi adus din administrarea unor suplimente de tip B-COMPLEX.
CONTRAINDICATII: Se va evita administrarea de catre persoane cu afectiuni hepatice, gastrice si probleme de guta. Iesind din sfera consumului uman este contraindicata administrarea la pisici si caini intrucat acestora le va provoca un disconfort puternic.
Niacina si Niacinamida
Atunci cand o persoana ia vitamin B3 (niacin) va resimti furnicaturi si ii va aparea roseata pe fata. Acest gen de simptome dispar insa destul de rapid (in cateva zile de obicei).
Vitamina B3 se prezinta in doua forme: niacin (sau acidul nicotinic) si niacinamida. Niacinamida (a doua varianta) a vitaminei B3 nu provoaca nici roseate si nici furnicaturi. Pe de alta parte NU VA CONDUCE nici la scaderea colesterolului unul din beneficiile niacinei, in cadrul unor tipuri de tratamente care sunt de data recenta si care urmaresc scaderea colesterolului de tip rau LDL , pentru a creste nivelul colesterolului bun HDL.
CUM INTERACTIONEAZA VITAMINA B3 CU DIFERITE MEDICAMENTE
Tetraciclina precum si alte antibiotice nu trebuie luate in acelasi timp cu niacin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *