ANTIOXIDANȚIIMUNITATENeurotransmițătoriSTRESSZi de zi

VITAMINA B5 – ACID PANTOTENIC

Vitamina B5-Acid pantotenic

Vitamina B5 – Acid Pantotenic

Vitamina B5 este cunoscută sub denumirea de acid pantotenic (și ca pantenol sau pantetonat de calciu).
Numită vitamina antistres – Vitamina B5 face parte din complexul de vitamine B și este solubilă în apă. Acidul pantotenic (vitamina B5) joacă un rol important în producerea neurotransmițătorilor (hormonilor produși de glandele suprarenale) și în formarea anticorpilor. Acidul pantotenic (vitamina B5)  este necesar tuturor celulelor din organism si este concentrat in organe.

Ajută la procesarea vitaminelor și metabolizarea grasimilor, a carbohidratilor si a proteinelor pentru a produce energie.  Contribuie la dezvoltarea sistemului nervos central și ajută la constituirea celulelor, prin menținerea unui ritm normal de creștere. Are un rol crucial în funcționarea normală a sistemului imunitar și este necesară în sinteza de anticorpi. Contribuie la buna utilizarea a acidului paraaminobenzoic (PABA) și a colinei.

Această vitamină este un element esențial al coenzimei A, un element chimic vital pentru organism, implicat în numeroase funcții metabolice normale. Acidul pantotenic crește rezistența organismului și previne unele forme de anemie. Este util pentru funcționarea normală a tractului gastrointestinal și poate fi util în tratarea depresiei și a anxietații.

Vitamina B5 Beneficii

Beneficiile acidului pantotenic sunt nenumărate. Amintim câteva mai importante:

  • Contribuie la dezvolatarea sistemului nervos central;
  • Este implicat în producerea neurotransmițătorilor;
  • Este util în tratarea depresiei și a anxietății;
  • Ajută la producerea celulelor roșii din sânge necesare pentru oxigenarea creierului și a întregului organism;
  • Previne oboseala;
  • Susține sănătatea pielii, părului și a unghiilor;
  • Ajută la vindecarea rănilor;
  • Luptă împotriva infecției prin formarea de anticorpi;
  • Ajută la recuperarea postoperatorie;
  • Reduce efectele adverse și toxice ale multor antibiotice;
  • Ajută la reducerea colesterolului și a trigliceridelor.

De asemenea vitamina B5 (acidul pantotenic) le poate fi foarte util persoanelor care se confruntă cu stress foarte puternic. Celor care suferă de alergii și rinite, precum și celor care simt furnicături la nivelul mâinilor și picioarelor pot lua un complex de vitamine B .

Surse de vitamina B5 (acid pantotenic)

Alimentele care constituie surse excelente de acid pantotenic sunt: drojdie de bere, ficat, morcovii, carnea de pui, ouăle, peștele de apa sarată, mazărea, nucile și semințele, spanacul,cereale integrale. De asemeni bananele, ciupercile, germeni de grâu, grâul integral, avocado, inima, laptisorul de matcă, legume verzi proaspete, melasa nerafinată, broccoli, rădăcinoasele, rinichii, tărâțele,cartofii, soia și tempeh. Se mai găsește și în plantele precum lucerna, iarba mâței și ovăzul.

Vitamina B5 mod de administrare

Doza zilnică recomandată de acid pantotenic, pentru un individ sănătos este de 10 mg. Este recomandat a fi administrată după o masă cu un pahar cu apă.

În suplimente se găsește cel mai frecvent în formule ale complexului de vitamine B, în concentrații de la 10 la 300 mg, iar în formule individuale de la 100 la 1000 de mg. Aceste doze mări au ca scop asimilarea a minim o parte (o cincime) din întreaga doză. Acest lucru este valabil la foarte multe din suplimentele sintetice existente pe piață.

Poate fi sintetizat și în organism de bacteriile intestinale.

Deficiența vitaminei B5

Deficiența de acid pantotenic este rară, iar cei care suferă de aceasta de obicei au o problemă de malabsorbție intestinală a mai multor nutrienți. Totuși, o carență de acid pantotenic poate provoca oboseală, dureri de cap, greață și furnicături în mâini.

Lipsa vitaminei B5 din corp poate conduce la diferite boli de piele și/sau sânge, ulcer duodenal, hipoglicemie (scădere sub valorile normale a concentrației de glucoză din sânge).

Vitamina B5 poate fi utilă în o serie de afecțiuni

  1. Persoane care suferă de acnee extinsă, roșeață a tenului sau unghii fragile.
  2. Probleme cu chelia sau mătreață;
  3. Persoane cu ADHD
  4. Cei care sunt în alcoolism cronic;
  5. Persoane care suferă de alergii și astm;
  6. Persoane care suferă de oboseală cronică, dureri de cap, amețeală;
  7. Persoane care suferă de depresie ori alte alte boli mentale;
  8. Cei care au simptomele bolii celiace (intoleranță la gluten) ori colite;
  9. Persoane care au sindromul de tunel carpian, ori a picioarelor grele.

Indiferent care este afecțiunea prezentă, este recomandat a se consulta sfatul unui medic ori a unui nutriționist înainte de a se administra suplimente care să conțină vitamina B5 (acid pantotenic).

Vitamina B5 în cosmetică

Vitamina B5 este deseori prezentă pe eticheta produselor cosmetice destinate pielii, părului și a makeup-ului. Asigură hidratarea pielii și crește volumul și strălucirea părului și îmbunătățește textura părului deteriorat de produse chimice. Ca și creme ce conțin forme ale acidului pantotenic sunt recomandate a fi folosite pentru eczeme, mușcături de insecte, iederă otrăvitoare, iritații ale scutecelor, atât la copii cât și pentru adulți.

Toxicitate

Pentru care nu depășesc dozele recomandate, utilizarea suplimentelor de acid pantotenic sunt considerate sigure. Până în prezent nu sunt date clare legate de toxicitatea acestei vitamine.

Dozele ridicate (10-20 grame pe zi) pot cauza diaree și crește riscul de hemoragie.

Interacțiunea cu medicamentele:

Vitamina B5 poate interacționa cu unele medicamente, împiedicându-le absorbția ori slăbindu-le efectele:

  • Interacționează cu tetraciclina astfel că ar trebui luate în momente diferite ale zilei;
  • Poate să potențeze acțiunea anumitor inhibitori folosiți pentru tratamentul bolii Alzheimer. De aceea trebuie evitată administrarea simultană întrucât luată concomitent cu acesti inhibitori, poate genera efecte adverse foarte puternice și foarte neplacute;

Poate potența efectul medicamentelor de fluidizare a sângelui, de aceea trebuie consultat medicul dacă există și alte afecțiuni.

 

Surse

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/219601
  2. https://www.healthline.com/health/vitamin-watch-what-does-b5-do#TOC_TITLE_HDR_1
  3. https://www.webmd.com/beauty/what-to-know-panthenol#1

Un comentariu la „VITAMINA B5 – ACID PANTOTENIC

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *