Zi de zi

VITAMINA B5

Vitamina B5 este cunoscuta sub denumirea de acid pantotenic (si de asemenea ca pantenol sau pantetonat de calciu).
Cunoscuta ca vitamina antistres – face parte din complexul de vitamine B si este solubila in apa. Acidul pantotenic (vitamina B5) joaca un rol important in producerea hormonilor suprarenali si in formarea anticorpilor, ajuta la procesarea vitaminelor si la transformarea in energie a grasimilor, a carbohidratilor si a proteinelor.
Contribuie la dezvoltarea sistemului nervos central, ajuta la construirea celulelor, prin mentinerea unui ritm normal de crestere ; are un rol crucial in functionarea normala a sistemului imunitar si este necesara in sinteza de anticorpi. Contribuie la buna utilizarea a acidului paraaminobenzoic si a colinei.
Acidul pantotenic (vitamina B5)  este necesar tuturor celulelor din organism si este concentrat in organe. Este implicat si in producerea neurotransmitatorilor. Aceasta vitamina este un element esential al coenzimei A, un element chimic vital pentru organism, implicat in numeroase functii metabolice normale. Acidul pantotenic creste rezistenta si previne unele forme de anemie. Este util pentru functionarea normala a tractului gastrointestinal si poate fi util in tratarea depresiei si a anxietatii. O carenta de acid pantotenic poate provoca oboseala, dureri de cap, greata si furnicaturi in maini. Acidul pantotenic este util si in buna functionare a glandelor suprarenale.

Surse de vitamina B5 (acid pantotenic): urmatoarele alimente contin acid pantotenic si se constituie ca surse excelente ale acestei vitamine: avocado, carne de pui, carnea de porc, carnea de vita, cereale integrale, ciupercile, drojdie de bere, ficat, germeni de grau, graul integral, homarul, inima, laptisorul de matca, legume verzi /proaspete, melasa nerafinata, nuci, ouale, pestele de apa sarata, radacinoasele, rinichii, taratele din faina de grau.

Dozaj: doza zilnica de acid pantotenic este de 10 mg.

•Beneficiile aportului de acid pantotenic includ:
•Contribuie la dezvolatarea sistemului nervos central;
•Implicat in producerea neurotransmitatorilor;
•Este util in tratarea depreesiei si a anxietatii;
•Contribuie la functionarea normala a glandelor suprarenale;
Previne oboseala;
•Ajuta la vindecarea ranilor;
•Lupta impotriva infectiei prin formarea de anticorpi;
•Trateaza socul postoperatoriu;
•Reduce efectele adverse si toxice ale multor antibiotice;
•Rol in reducerea colesterolului si trigliceridelor.

De asemenea vitamina B5 (acidul pantotenic) le poate fi foarte util persoanelor.
Care urmaresc sa isi reduca nivelul colesterolului, persoanelor supuse unui stress foarte puternic, celor care sufera de alergii si artrite, precum si celor care semnaleaza furnicaturi la nivelul mainilor si picioarelor.

Deficienta vitaminei B5: lipsa vitaminei B5 din corp poate conduce la diferite boli de piele si/sau sange, ulcer duodenal, hipoglicemie (Scădere sub valorile normale a concentrației de glucoză din sânge).

Suplimentele nutritionale: acidul pantotenic (vitamina B5) poate fi gasit cu usurinta in diverse formule fie de tipul B-Complex (impreuna de regula cu cele mai importante vitamine din acest grup) fie in formule individuale, concentratia variind de la 50-100 mg in cadrul (formulelor de tip B-Complex) si respectiv intre 100-1000 mg in cadrul formulelor individuale (singulare).

Toxicitate: pana in prezent nu sunt date clare legate de toxicitatea acestei vitamine.

Interactiunea acidului pantotenic cu diferite medicamente:
Interactioneaza cu tetraciclina astfel ca ar trebui luate in momente diferite ale zilei;
• Poate sa potenteze actiunea anumitot inhibitori folositi in cadrul afectiunii Alzheimer. De aceea trebuie evitata administrarea simultana intrucat luata concomitent cu acesti inhibitori poate genera efecte adverse foarte puternice si foarte neplacute;

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *