Zi de zi

VITAMINA B6

Vitamina B6 mai este cunoscuta si sub denumirea de piridoxina si este implicata in mai multe functii ale organismului decat aproape oricare alt nutrient, influentand atat sanatatea mentala cat si pe cea fizica. Este necesara daca retineti lichide, in producerea acidului clorhidric si la absorbtia grasimilor si a proteinelor. Ajuta si la mentinerea echilibrului dintre sodiu si potasiu si contribuie la formarea globulelor rosii.
Vitamina B6 care reprezinta de fapt un grup de substante piridoxina, piridoxalul si piridoxamina care sunt strans legate si functioneaza impreuna este o vitamina solubila in apa. Este de regula eliminata in decurs de opt ore de la momentul ingerarii, la fel ca si alte vitamine din complexul B, astfel ca trebuie sa fie inlocuita, consumand alimente integrale sau suplimente.
Necesitatea unui aport marit de vitamina B6 creste cand sunt urmate diete bogate in proteine. Trebuie sa fie prezenta pentru productia de anticorpi si de celule rosii din sange.
Principalele beneficii ale vitaminei B6 includ:
In combinatie cu acidul folic, poate ajuta la descompunerea homocisteinei de aminoacizi, reducand in mod semnificativ riscul bolilor de inima.
• Actioneaza ca diuretic slab, reducand simptomele sindromului premenstrual;
• Activeaza numeroase enzime, ajuta la absorbtia vitaminei B12, la functionarea sistemului imunitar si la producerea anticorpilor;
• Ajuta la conversia triptofanului, un aminoacid esential, in niacina (vitamina B3);
• Ajuta la prevenirea diverselor afectiuni nervoase si dermatologice;
• Ajuta la prevenirea formarii de pietre la rinichi;
• Ajuta la reducerea senzatiei de gura uscata si a problemelor urinare cauzate de antidepresivele triciclice;
• Asimileaza in mod corespunzator proteinele si grasimile;
• Atenueaza greata (multe retete prescrise de doctori petru greturile matinale includ vitamina B6);
• Contribuie la sinteza corespunzatoare a acizilor nucleici antiimbatranire;
• Este foarte utila sistemului nervos, fiind necesara pentru functionarea normala a creierului si pentru sinteza acizilor nucleici ARN si ADN, care contin informatiile genetice pentru reproducerea tuturor celulelor pentru dezvoltarea normala a acestora;
• Inhiba formarea unui produs chimic toxic numit homocisteina, care ataca muschiul inimii si permite formarea de depozite de colesterol in jurul acestuia;
• Intareste sistemul imunitar.
• Joaca un rol important in imunizarea fata de cancer si ajuta la prevenirea aterosclerozei.
• Poate fi utila la prevenirea formarii pietrelor de oxalat de calciu din rinichi. Este utila in tratamentul alergiilor, al artritelor si al astmului.
• Reduce spasmele musculare nocturne, crampele musculare, senzatia de amorteala a mainilor, anumite forme de nevrite ale extremitatilor.

CARE SUNT PRINCIPALELE SURSE DE VITAMINA B6?
Principalele surse de vitamina B6 includ:
Majoritatea larga a alimentelor contin intr-o cantitate sau alta vitamina B6. Cu toate acestea, urmatoarele alimente contin cea mai mare cantitate: alune, avocado, bananele, carnea de pui, carnea, drojdie de bere, fasolea boabe, ficat, germeni de grau, mazarea, melasa, morcovii, nucile , germenii de grau, orez neprocesat, oua, ouale, ovaz, pepene galben, peste, pestele, semintele de floarea-soarelui, soia, spanacul, tarate de grau, varza.
* Produsele lactate sunt surse sarace de vitamina B6.

PREZENTARE SI DOZE DE ADMINISTRARE:
O persoana normala are nevoi de aproximativ 1,7-2 gr. pe zi. In cazul persoanelor care sunt insarcinate sau care alapteaza acest necesar poate creste pana la 2,2 mg pe zi. Majoritatea formulelor de pe piata au un continut cuprins intre 20 mg si 200 mg pe comprimat. Doze mai mari de 500 mg /zilnic sunt contraindicate. Exista opinii care afirma ca cel mai bine vitamina B6 ar functiona in formule in care figureaza si vitaminele B1, B2, B5 (acidul pantotenic), vitamina C si magneziul.

CE POATE GENERA LIPSA DIN ORGANISM A VITAMINEI B6?
Carentele de vitamina B6 (piridoxina) pot conduce catre:

• anemie, convulsii, dureri de cap, greata, piele solzoasa, limba ulcerata voma;
• Alte posibile semne ale carentei includ acnee, anorexie, artrita, conjunctivita, crapaturi sau dureri in gura si pe buze, depresie, ameteli, oboseala, hiperiritabilitate, vindecare cu greutate a ranilor, inflamatii ale gurii si gingiilor, dificultati de invatare, dificultati de memorie pierdere a memoriei, pierdere a parului, probleme de auz, paralizii, piele facia-la unsuroasa, oprire a cresterii si senzatii de mancarime.
• Sindromul de tunel carpian a fost si el legat de deficitul de vitamina B6.

TOXICITATE SI EFECTE SECUNDARE: Dozele de peste 2 gr. pot provoaca agitatie, amorteala la nivelul picioarelor, spasme si vise care raman foarte vii dupa trezire. Persoanele care au Parkinson trebuie sa stie ca administrarea de medicamente pe baza de L-Dopa trebuie sa cunoasca faptul ca administrarea in acelasi timp cu viotamina B6 va avea ca principal efect reducerea efectului L-Dopei.

CINE AR TREBUI SA ISI ADMINISTREZE VITAMINA B6?
Persoanele care obisnuiesc sa ia pilule contraceptive, ce-i care au diete bogate in proteine (cum ar fi de exemplu unii sportivi/atleti), cei care au unj nivel mai scazut al zaharului in sange ar trebui sa isi suplimenteze aportul de vitamina B6

INTERACTIUNEA CU ALTE MEDICAMENTE:
Antibioticelor li se reduce eficacitatea si absorbtia atunci cand sunt luate concomitent cu diferite vitamine din complexul B (inclusiv vitamina B6), motiv pentru care trebuie luate in momente diferite ale zilei;
• Vitamina B6 imbunatateste actiunea unor medicamente (antidepresive triciclice);
• Unele medicamente din chimioterapie pot diminua unele din efectele acestei vitamine;
Eritropoetina poate conduce la scaderea nivelului de vitamina B6 din sange; Aceasta ar necesita o suplimentare;
• Eficacitatea unor medicamente pe baza de L-Dopa pentru bolnavii de Parkinson si respectiv fenitoina pentru cei care au crize de epilepsie este redusa atunci cand se administreaza simultan cu vitamina B6;

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *